Du behöver söka bygglov när du vill bygga ett nytt flerbostadshus. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på före, under och efter byggtiden, hur du gör för att söka om lov och vilka dokument du ska bifoga.
Så här ser processen ut för dig som vill bygga inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Du kan behöva ta hänsyn till följande:
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar.
Detta kan du i vissa fall behöva komplettera med.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har e‑legitimation kan med fördel använda vår e-tjänst. Om du saknar e‑legitimation kan du göra din ansökan med en blankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Blankett för ansökan om bygglov
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Handläggningstiden kan förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
När du har fått ditt bygglov ska du träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. När du har lämnat in alla dessa handlingar får du sedan ditt startbesked.
Innan du får börja bygga måste du ha
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar
Exempel på handlingar som kan behövas för att få startbesked:
Tänk på att Mälardalens Brand- och Räddningsförbund behöver minst tre veckor på sig vid sina yttranden. För att inte startbeskedet ska bli fördröjt, skicka därför in brandskyddsbeskrivningen så snart den är framtagen.
Beställ utstakning av din byggnad
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ett arbetsplatsbesök ska genomföras. Där ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När ni har byggt klart behöver kontroller göras innan byggnaden får börja användas. Ni ska också träffa oss i ett slutsamråd. Först när ni har fått ert slutbesked kan ni börja använda den nya byggnaden.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 07:30-17.00
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.
Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.
Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.