Ändrat användningssätt av byggnad eller lokal
Om en byggnad har använts till ett visst ändamål kan du behöva söka bygglov om du vill göra någonting helt annat i den.
Så här gör du
Så här ser processen ut för dig som har en fastighet i eller utanför ett område med detaljplan. Har du frågor, ta gärna kontakt med Bygglots för rådgivning.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Samla in fakta och planera
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Regler för ändrat användningsområde
Du behöver söka bygglov för alla typer av befintliga byggnader, även för ekonomibyggnader, om ändringen är väsentlig och varaktig. Kravet gäller:
- oavsett var en byggnad är placerad
- oavsett om det är hela eller delar av byggnaden som påverkas
- även i de fall ändringen är säsongsbetonad och avsedd att återkomma årligen
- även om det inte görs några inredningsåtgärder.
Däremot behöver du inte söka bygglov om du vill börja använda ett fritidshus som en vanlig helårsbostad. En sådan ändring anses inte vara väsentlig.
Exempel på åtgärder som kräver bygglov
I följande rättsfall har ändringen bedömts vara lovpliktig:
- från garage till lager
- från lager och garage till plåtslageri och bilverkstad
- inrättande av caférörelse i en villabyggnad
- inrättande av billackeringsverkstad i ett garage
- från lager till stormarknad
- från fabrik till detaljhandel
- från kiosksortiment till försäljning av livsmedel på bensinstation.
Rättsfall och ändrat användningssätt, Boverket
Tänk på att det finns fler exempel på ändringar där du behöver söka bygglov. Är du osäker på om du omfattas av bygglovsplikt? Ta kontakt med vår Bygglots för rådgivning.
Du kan behöva ta hänsyn till följande
- Avgifter och taxor
- Detaljplanen beskriver vad som gäller där du vill bygga
- Fettavskiljare vid verksamhet som hanterar livsmedel
- Handläggningstid
- Kulturmiljö
- Vad vi tittar på i vår bedömning
- Vatten, avlopp och ventilation
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
- Situationsplan
- Ritningar, plan- och sektionsritning
- Beskrivning av den nya verksamheten
- Förslag till kontrollplan.
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Detta kan du i vissa fall behöva komplettera med.
- Redovisning av tillgänglighet.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Använd vår e‑tjänst om du har en e-legitimation, såsom Bank-id. Om du saknar e‑legitimation kan du fylla i en ansökningsblankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Så här väljer du rätt väg i e‑tjänsten
När du gör ansökan i e‑tjänsten välj först
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- på nästa sida välj: Ändrad användning.
Fortsätt sedan att svara på de frågor du får i tjänsten.
E-tjänst
Ansök om bygglovSaknar du e‑legitimation?
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Så här lång tid tar det innan bygglovet är klart
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärende är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
- från början skicka in kompletta handlingar
- dina ritningar är tydliga och rätt utförda
- din åtgärd följer detaljplanen för området
- vara snabb om vi begär att du ska skicka in kompletteringar.
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
Vill du veta hur det går med ditt ärende?
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
E-tjänst
Mina byggärendenBehöver du komplettera din ansökan?
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Innan du får börja bygga eller ändra användningssättet måste du ha
- fått bygglov
- fått startbesked
- inväntat eventuella överklaganden. Det betyder att du tidigast får börja bygga fyra veckor efter det att bygglovet har kungjorts. Det sker i Post- och Inrikes Tidningar. Under den tiden har allmänheten möjlighet att överklaga lovet. Om lovet blir överklagat får du efter dessa fyra veckor börja bygga. Arbetet sker då på egen risk i och med att lovet kan bli upphävt.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar
Startbesked
När du har fått ditt bygglov ska du eventuellt träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. I bygglovet står det om vi ska träffas i ett tekniskt samråd. I de fall där tekniskt samråd inte behövs, står det i bygglovet vilka handlingar du ska skicka in för att få startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Exempel på handlingar som kan behövas för att få startbesked:
- Brandskyddsbeskrivning
- Dimensioneringskontroll
- Energiberäkning
- Redovisning av markförhållanden
- Redovisning av ventilationslösning
- Redovisning av avloppslösning.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Om ett tekniskt samråd har skett får du där reda på om ett arbetsplatsbesök behövs. I så fall ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När du har byggt klart behöver du eventuellt träffa oss i ett slutsamråd. Du ska bland annat lämna in en fullständig och undertecknad kontrollplan. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda byggnaden på det nya sättet.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.
E-tjänst
Begär slutbeskedBygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
kontaktcenterbygg@vasteras.se