Du behöver söka bygglov när du vill bygga ett nytt enbostadshus. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på före, under och efter byggtiden. Likaså hur du gör för att söka lov och vilka dokument du ska bifoga.
Så här ser processen ut för dig som bor inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Du kan behöva ta hänsyn till följande:
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
Checklista för dig som ska bygga nytt hus - villa eller fritidshus Word, 50 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har e‑legitimation, till exempel Bank-ID, kan med fördel använda vår e-tjänst. Om du saknar e‑legitimation, kan du göra din ansökan med en blankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärendet är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Mina byggärenden Länk till annan webbplats.
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Skicka in fler handlingar till din ansökan Länk till annan webbplats.
När du har fått ditt bygglov ska du träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Exempel på handlingar som behövs för att få startbesked:
Skicka in handlingar för att få startbesked Länk till annan webbplats.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar Länk till annan webbplats.
Information om start- och slutbesked
Beställ utstakning av din byggnad
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ett arbetsplatsbesök ska genomföras. Där ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När du har byggt klart behöver kontroller göras innan du får börja använda ditt hus. Du ska också träffa oss i ett slutsamråd. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda din nya byggnad.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.