Du behöver söka bygglov när du vill bygga ett nytt enbostadshus. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på före, under och efter byggtiden. Likaså hur du gör för att söka lov och vilka dokument du ska bifoga.
Så här ser processen ut för dig som bor inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Du kan behöva ta hänsyn till följande:
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
Checklista för dig som ska bygga nytt hus - villa eller fritidshus.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har Bank-ID kan med fördel använda vår e-tjänst. Då kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Du kan även göra din ansökan med en blankett som du postar till oss, men du får då inte möjligheten att följa ditt ärende via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer vissa meddelanden att gå via denna.
Ladda ner och skriv ut blanketten för ansökan om bygglov.
Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Handläggningstiden kan förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
Har du ansökt via e-tjänsten kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Logga in på www.vasteras.se/etjanstbygg och gå in under rubriken "Mina ärenden".
När du har fått ditt bygglov ska du träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du vårt startbesked.
Innan du får börja bygga måste du ha
Här ser du när ditt bygglov har kungjorts på Post- och Inrikes Tidningars webbplats.
Läs mer om start- och slutbesked.
Exempel på handlingar som behövs för att få startbesked:
Beställ utstakning av din byggnad.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ett arbetsplatsbesök ska genomföras. Där ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När du har byggt klart behöver kontroller göras innan du får börja använda ditt hus. Du ska också träffa oss i ett slutsamråd. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda din nya byggnad.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.