Ansök om lantmäteriförrättning
På den här sidan kan du göra din ansökan om förrättning. Ta reda på så mycket som möjligt innan du skickar in den. En komplett ansökan handläggs snabbare.
Just nu är det begränsningar vid handläggning av lantmäteritjänster
Statliga Lantmäteriet har sedan den 24 maj begränsat möjligheten för bland annat kommuner att ta del av lantmäterihandlingar. Det kan innebära längre handläggningstider för dig som har ett lantmäteriärende hos oss på kommunen.
Om handläggningstiden påverkas blir även kötiden längre, det gäller även beställning av nybyggnadskartor. Inom detaljplaneärenden blir det svårare att bland annat ta fram fastighetsutredningar och fastighetförteckningar och även detaljplaneärenden riskerar att ta längre tid. Det är flera enheter inom Västerås stad som använder lantmäterihandlingarna i sin verksamhet, och de kan också påverkas.
Detta innebär även att möjligheter att svara på frågor och ge allmän service gällande fastighetsgränser, servitut med mera begränsas.
Vi har i dagsläget ingen information från statliga Lantmäteriet om när detta kan vara åtgärdat och vi arbetar med att hitta lösningar för att begränsa påverkan hos våra verksamheter som är berörda. Vi ber om förståelse för detta och hoppas att det snart ska vara löst.
Har du frågor, hör av dig till enhetschef Helena Lindholm på lantmäterimyndigheten. Du når henne på
- e-post helena2.lindholm[a]vasteras.se
- telefon 021‑39 29 18.
Vem kan göra ansökan?
För att en lantmäteriförrättning ska påbörjas måste en ansökan skickas in till lantmäterimyndigheten.
Ansökan kan göras om du är
- fastighetsägare
- behörig firmatecknare för en samfällighetsförening eller
- en ägare till en allmännyttig ledning
Du kan också göra ansökan som ombud för någon annan. I så fall behöver du bifoga en handling med din ansökan som styrker rätten för dig att företräda en fastighetsägare, ett bolag eller liknande. Det vill säga en fullmakt. Fullmakten måste skickas in i original eller som vidimerad kopia.
Så här ansöker du
Det är viktigt att vi får in all information vi behöver för att arbeta med din ansökan. Vad du ska skicka in är beroende på vad du ansöker om. Ta därför reda på så mycket som möjligt innan du ska skicka in din ansökan. Du kan läsa om den åtgärd du gör ansökan för i länken.
Läs mer om den åtgärd du gör ansökan om
Skicka gärna in en kartskiss som visar vad du vill göra tillsammans med din ansökan.
Vi hör av oss om vi saknar något som du ska komplettera din ansökan med.
Tänk på att om du har skyddad identitet, ska du göra din ansökan med blankett (inte e‑tjänsten).
Se en film om ansökan
Statliga Lantmäteriet har en film om hur ansökan om lantmäteriförrättning går till. Den beskriver hur det går till både hos dem och hos oss på kommunala lantmäterimyndigheten.
Se statliga Lantmäteriets film om att göra ansökan om lantmäteriförrättning
Så här skickar du in ansökan
Det är enklast att göra ansökan via e-tjänsten. Där kan du också följa ditt ärendes gång. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank-id.
Om du väljer att göra ansökan via e‑tjänsten för en juridisk person eller organisation
- ska du använda din egen e-legitimation
- ange dig själv som företrädare för organisationen i ansökan
- bifoga en behörighetshandling som visar att du har rätt att söka för organisationens räkning. Du kan till exempel använda Lantmäteriets blankett för fullmakt som behörighetshandling.
E-tjänst
Ansök via Lantmäteriets e‑tjänstSkaffa e-legitimation, elegitimation.se
Du kan göra ansökan med vår blankett om du inte har e-legitimation eller av annan anledning inte vill använda e‑tjänsten.
Om du använder blanketten behöver vi få in den i original. Du kan alltså inte skanna den och skicka in med e-post.
Blanketten ska vara ifylld och undertecknad när den skickas in med vanlig post till
Lantmäterimyndigheten i Västerås stad
Stadsbyggnadsförvaltningen
721 87 Västerås
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Du kan följa din ansökan med din e-legitimation
Via tjänsten ”Min sida” på Lantmäteriets webbplats kan du som fysisk person följa din ansökan.
E-tjänst
Min sida, LantmäterietÄr du företrädare för juridiska personer (eller organisationer) ska du först beställa användaruppgifter via Lantmäteriet som du loggar in med.
Beställ användaruppgifter för inloggning som juridisk person, Lantmäteriet
Om du behöver komplettera din ansökan
Du som fysisk person kan komplettera en pågående ansökan direkt i e-tjänsten.
Företräder du juridisk person eller organisation ska du skicka in kompletterande uppgifter eller handlingar med vanlig post. Använd den här adressen:
Lantmäterimyndigheten i Västerås stad
Stadsbyggnadsförvaltningen
721 87 Västerås
Information om att ansöka, följa eller komplettera ditt ärende, Lantmäteriet
Blanketter och e-tjänster för övriga åtgärder
- Bildande av samfällighetsförening, ansökan om Pdf, 232.8 kB.
- Överenskommelse om andel i gemensamhetsanläggning (43 § anläggningslagen) Pdf, 292.7 kB.
- Ändrat andelstal i gemensamhetsanläggning genom styrelsebeslut, anmälan om (24a § anläggningslagen) Pdf, 220.1 kB.
- Ändrat andelstal i gemensamhetsanläggning genom stämmobeslut, ansökan om (43a § anläggningslagen) Pdf, 283.2 kB.
E-tjänst
Beställ gränsutvisningHär ser du hur processen kan se ut för en lantmäteriförrättning. Det kan skilja sig lite beroende på vad du ansöker om och vilken typ av förrättning som gäller.
De här stegen ingår normalt i processen. I vissa fall behövs varken sammanträde eller fältarbete. Det är storleken på och hur svår förrättningen är som avgör vilka steg som ingår.
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se