Digitala lås inom hemvården
Sedan 2021 arbetar Västerås kommuns hemvård (hemtjänsten, hemsjukvården och trygghetslarmet) nyckelfritt med hjälp av digitala lås. De digitala låsen används av Västerås stad samt befintliga externa utförare av hemvård inom Västerås kommun.
Varför ett digitalt lås?
Beslutet att införa digitala lås hos alla hemvårdskunder togs av äldrenämnden i april 2020. Till sommaren 2021 var 3 500 digitala lås runt om i Västerås monterade för att kunna förbättra hjälpen hemma hos dig som har ett trygghetslarm eller som får hjälp av hemvården.
Så här fungerar det digitala låset
Det digitala låset består av en låsenhet som installeras och ersätter det befintliga vredet på insidan av din dörr. Det blir ingen åverkan på dörr eller dörrkarm vid installationen och det syns inte från utsidan att du har fått ett digitalt lås installerat. Ordinarie vred får du behålla tills låset behöver återställas. Du får information om detta av installatören vid installationstillfället. Installationen görs av personal från Västerås stad.
Ditt ordinarie lås påverkas inte. Du och dina anhöriga använder ordinarie nyckel precis som vanligt. Bor du i ett flerfamiljehus med port/entré kommer vi i dialog med din fastighetsägare att erbjuda möjligheten att installera ett digitalt lås även där och på eventuell miljöbod. Vi har en god samverkan med många fastighetsägare i Västerås kommun.
Vårdpersonalen kan sedan med hjälp av sin mobiltelefon låsa upp din dörr när de ska besöka dig. Vårdpersonalens mobiltelefon skickar då en signal till låset om att låsa upp vredet inifrån. Låset kan bara låsas upp om vårdpersonalen står nära låset, högst två meter bort. Det går alltså inte att låsa upp det på distans.
Bara behörig personal inom hemvården kan öppna din dörr och låset används enbart av personal som ska utföra hemvårdsinsatser hos dig.
Snabb hjälp när den behövs
Det digitala låset gör att vårdpersonal snabbare kan göra hembesök vid en oförutsedd händelse, till exempel om du har larmat och behöver hjälp. Vårdpersonalen behöver inte besöka sitt kontor för att hämta upp din nyckel innan hembesöket kan göras. Det gör stor skillnad i tid om avstånden till kontoret är långt och ökar tryggheten för dig som har bett om hjälp.
Digital och fysisk nyckel
Med hjälp av de digitala nycklarna som finns i tjänstemobilen behöver vård- och omsorgspersonalen inte längre använda fysiska nycklar i sitt dagliga arbete.
De flesta utförare av hemvård har önskat att få behålla en fysisk nyckel. Det innebär att du även kan komma att behöva låna ut nyckel till hemvården. Anledningen är att den fysiska nyckeln ger en ökad trygghet för både vårdpersonal och kunder om ett digitalt lås, mot förmodan, skulle krångla. Vårdpersonalen kan då använda den fysiska nyckeln som förvaras på kontoret hos din valda utförare.
Om du vill ha färre nycklar hos hemvården behöver du kontakta din hemvårdsutförare.
Frågor och funderingar?
Om dina hemvårdsinsatser upphör kontaktar du Västerås stads Kontaktcenter på 021-39 27 25 för återställning av låset.
Har du några funderingar om det digitala låset eller din fysiska nyckel kontaktar du i första hand din valda utförare av hemtjänst, hemsjukvård eller trygghetslarm.
Västerås kommun samarbetar med företaget Phoniro AB/ASSA Abloy.