Avgifter för omsorg, stöd och hjälp
Den vård och omsorg du får utifrån socialtjänstlagen (SoL) är avgiftsbelagd. Avgifterna beror på vilka insatser som du är beviljad och som du fått utfört. Har du ett stort behov av omsorg finns en övre gräns för hur mycket du behöver betala per månad.
Avgifter och taxor
Din avgift för omsorg, stöd och hjälp beror på vilka insatser som du är beviljad och som du fått utfört. Avgifterna är fasta men det finns en maxtaxa. Det betyder att det finns en övre gräns för hur mycket du behöver betala per månad.
Maxtaxan för år 2025 är 2 642 kronor/månad.
Maxtaxan är lika över hela landet. För makar, som båda är beviljade avgiftsbelagda insatser, gäller maxtaxan var och en för sig.
Följande avgifter räknas ihop och samordnas inom maxtaxan och ditt avgiftsutrymme:
- Hemtjänst i ordinärt boende
- Hemtjänst i servicehus
- Trygghetsskapande teknik
- Omvårdnadsavgift i vård- och omsorgsboende
- Omvårdnadsavgift i korttidsboende
- Avgift för hemtjänst till barnfamiljer
- Avlösning (utöver 12 timmar/månad)
Följande avgifter räknas inte in i maxtaxan:
- Måltidsavgift i ordinärt boende
- Måltidsavgift i servicehus
- Måltidsavgift i vård- och omsorgsboende
- Måltidsavgift i korttidsvistelse
- Måltidsavgift vid korttidsplats/trygghetsplats/växelvård
- Måltidsavgift i dagverksamhet
Mer om insatserna (klicka på plustecknet för att läsa mer)
Avgiftsbeslut
När du har blivit beviljad avgiftsbelagda insatser skickar en avgiftshandläggare ett avgiftsbeslut till dig. Avgiftsbeslutet visar avgiften per månad för dina beviljade insatser. Avgiftsbeslutet är inte en faktura. Fakturan kommer månadsvis i efterskott och kan komma att skilja sig från avgiftsbeslutet eftersom du debiteras för utförda insatser.
Vid frågor om dina beviljade insatser kontaktar du biståndshandläggaren via Västerås stads Kontaktcenter på telefonnummer 021-39 27 25.
Klicka på plustecknet för att läsa mer.
Så här kan du betala (klicka på plustecknet för att läsa mer)
För utförare
Blankett Vård- och omsorgsboende, Frånvaroavdrag omvårdnadsavgift/måltidsavgift Word, 227.5 kB.
Fakturaunderlaget mejlas via Sefos till avgift.voo@vasteras.se senast den 5:e i månaden därpå. (Skriv enhetens namn i ämnesraden samt dag i månaden som personen är född). Avdrag görs endast för hela frånvarodagar (ej del av dag eller enstaka måltider)
Blankett Extra utförda timmar/ej utförda timmar Servicehus Word, 238 kB.
Fakturaunderlaget mejlas via Sefos till avgift.voo@vasteras.se senast den 5:e i månaden därpå. (Skriv enhetens namn i ämnesraden samt dag i månaden som personen är född).
Ersättning för hemtjänst i annan kommun
När en person har fått tillfälligt beslut om hemtjänst i annan kommun ska Västerås stad ersätta dig som kommun/utförare för utförd hemtjänst. Det är Västerås stads taxor som gäller.Du ansöker om ersättning via e-tjänsten.
Överklaga ett avgiftsbeslut
Om du inte är nöjd med avgiftsbeslutet kan du skriftligen överklaga det inom tre (3) veckor från den dag du fick beslutet. På avgiftsbeslutet finns information om hur du går till väga.
Du behöver inte överklaga om till exempel hyran eller inkomsterna du tidigare angett har ändrats. Då kan du i stället få ditt avgiftsbeslut omprövat genom att lämna in korrekta uppgifter så att avgiftshandläggaren kan göra en ny beräkning av ditt avgiftsutrymme (betalningsförmåga).
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se