Om projekt Mälarporten
I området mellan city och Mälaren sanerar vi gamla industritomter och skapar nya bostäder, service, arbetsplatser och grönområden. Vi skapar en ny, levande stadsdel mitt i Västerås.
Mitt mellan city och Mälaren ligger Mälarporten, Västerås nya stadsdel. Här planerar vi för 7 000 nya bostäder, 10 000 arbetsplatser, parker och grönområden, förskolor, skolor och service.
Det gamla industriområdet Mälarporten ska blir en ny, levande stadsdel med hållbarhet, nytänkande och innovation i fokus. Västerås nya resecentrum blir en naturlig brygga mellan city, Mälaren och intilliggande områden.
Vi skapar stadens nya favoritplatser
Mälarporten blir det första som möter resenärer till Västerås, en plats att vara stolt över som gynnar både västeråsare, vårt näringsliv och vår miljö.
Västerås växer och om 20 år kommer det bo uppåt 20 000 nya invånare i de centrala delarna. Tillsammans skapar vi nya favoritplatser – en öppen och välkomnande stadsdel för alla!
Planprogram för Mälarporten
Just nu pågår arbetet med att ta fram ett planprogram för området. Det är en övergripande planering som kan tas fram för stora och mer komplexa utvecklingsområden, innan detaljplanering sker.
Vi har arbetat med tidig dialog för att samla in invånarnas tankar och önskemål när kring områdets utveckling. När planprogrammet är klart kommer det att gå ut på samråd och det finns möjlighet för alla västeråsare att tycka till.
Läs mer: Så tycker västeråsarna att Mälarporten ska utvecklas
Om Mälarportsområdet
Projekt Mälarporten är ett nästan 100 hektar stort område i centrala Västerås som omfattar stadsdelarna Kungsängen och Ängsgärdet, men även delar av Östra hamnen, Lillåudden och Öster Mälarstrand.
Här finns i dag stora tomma ytor, så som ödetomter och grusytor. Genom att sanera gamla industritomter kan vi skapa plats för bostäder och skolor, företag, parker, grönområden, restauranger och service i takt med att staden växer.
Mälarportens vision och mål är antagna av kommunfullmäktige och det som styr projektets inriktning. De kommer ur både stadens översiktsplan och den fördjupade översiktsplanen för stationsområdet. Det är den utvecklingen som sker nu genom projekt Mälarporten.
Projektområdet är stort och har därför koppling till flera olika planer. Nedan listar vi vision och mål samt dessa olika planer och hur de kopplar till projektet.
Här hittar du vanliga frågor och svar om hela projekt Mälarporten. De frågor och svar som handlar specifikt om Västerås nya resecentrum hittar du på den webbsidan.
Frågor och svar om Västerås nya resecentrum
Eftersom Mälarportsprojektet är väldigt omfattande i såväl innehåll som tid, kan frågorna och svaren komma att ändras i takt med att projektet går framåt. Hittar du inte frågan du letar efter är du välkommen att kontakta oss i projektgruppen.
Tidplan
När börjar det hända saker i området?
I dagsläget räknar vi med att hela området ska vara klart runt år 2045-2050. Efterfrågan på bostäder är något som växer fram i en stad, det går inte att bygga allt samtidigt. Det skulle leda till tomma bostäder. Det är också så att stora stadsutvecklingsprojekt som Mälarporten behöver tid för samordning och planering för att hänga ihop och bli så bra som möjligt i slutändan.
Men det händer mycket annat i området. Företagshuset Navet är etablerat med inflyttade företag, bostäder byggs på Ängsgärdet, det planeras för ett nytt polishus, vi har sanerat en ödetomt, Thomas Betong har flyttat till nytt läge och den gamla fabriken i projektområdet rivits. Förhandlingarna med Lantmännen om flytt av deras verksamhet är också färdig, en viktig förutsättning för att kunna utveckla Mälarportsområdet.
Socialtjänstens hus har invigts och resecentrums detaljplan väntas snart antas i Kommunfullmäktige. Preliminär byggstart beräknas till 2025.
Områdets utveckling
Varför behövs projekt Mälarporten?
Mälarporten är ett väldigt centralt område med stora möjligheter. Det är ett område som väntar på att utvecklas, och nu är det dags. Hela Västerås växer och utvecklas, och stadsbyggandet behöver möta upp det i god tid för att framtidens västeråsare ska ha någonstans att bo, leva och arbeta.
Mälarporten är ett av flera stadsutvecklingsprojekt som pågår i staden. Det som märker ut Mälarporten är bland annat att det är så stort och komplext, och att området ska bygga ihop staden då stadsdelarna runt omkring redan utvecklats och etablerats.
Läs mer om projektets vision och mål i avsnittet ovan.
Varför har inte området utvecklats tidigare?
Inom Mälarportsområdet finns verksamheter med skyddszoner på 200 meter runt om, där det inte är tillåtet att bygga bostäder. Det handlar dels om silon, med risk för damm, och dels om reningsverket, med risk för dålig lukt. I och med projekt Mälarporten har Västerås stad kommit överens med Lantmännen om flytt av verksamheten i silon och den planeras till 2029. Dessutom pågår en utredning om vad som ska hända med avloppsreningsverket, för att minimera den skyddszon som finns.
Vad ingår i Mälarportsområdet?
Stadsdelarna Kungsängen och Ängsgärdet utgör de största delarna i området, men Mälarportsområdet innefattar även delar av Östra hamnen, Lillåudden och Öster Mälarstrand. Sedan 2023 ingår även torget utanför Steam Hotel och färjekajen.
Vilken typ av bebyggelse blir det i området?
Det blir både bostäder, kontor, verksamhetslokaler och en del grönområden. Stadsdelen ska vara urban och mångsidig och innehålla tät och blandad bebyggelse, med kontraster mellan nytt och gammalt. Arvet från tidigare industriella verksamheter ska bevaras för att ge karaktär och identitet.
Vad händer med det gamla som finns i området nu, ska något bevaras?
En del av de byggnader och verksamheter som finns idag blir kvar, en del verksamheter kommer att flytta och en del byggnader kommer att rivas (och materialet återvinnas). Visionen för Mälarportsområdet är att blanda ny och gammal bebyggelse. Det finns ett antal kulturhistoriskt värdefulla byggnader och viktiga stråk i området.
Genom att bevara, utveckla och komplettera den befintliga bebyggelsen skapas en variationsrik stad, något som inte går att uppnå om allt byggs nytt. Exakt vilka byggnader och miljöer som kan bevaras blir något att besluta om i samband med kommande detaljplaner och bygglovsärenden.
Kommer citykärnan att flyttas hit?
Inte förflyttas, snarare utökas. Tanken är att Västerås nya resecentrum ska vara en brygga mellan city och Mälaren och att citykärnan därmed kan växa i riktning mot Mälarportsområdet. Projektet samverkar mycket med aktörer i city för att inte konkurrera utan komplettera. Tillsammans utvecklar vi Västerås framtida city.
Området ska präglas av innovation och nytänkande – vad betyder det?
Det betyder att vi hela tiden strävar efter att hitta så smarta och hållbara lösningar som möjligt på alla olika utmaningar vi ställs inför i projektet, gärna med stöd av modern teknik. Vi lyssnar in vad västeråsarna tycker och tänker – framför allt de unga. Vi utmanar både oss själva och projektets andra aktörer att tänka nytt och våga vara kreativa. Tillsammans vill vi helt enkelt skapa en stadsdel i världsklass!
Varför är vi med i arkitekttävlingen Europan
Västerås och projekt Mälarporten har valts ut att delta i Europan, en internationell arkitekttävling för unga arkitekter. Tävlingsbidragen ska hjälpa till att göra Mälarporten till en levande stadsdel även under tiden den planeras och byggs.
Varför köper Västerås stad silofastigheterna?
I dag finns en skyddszon på 200 meter runt silon vad gäller buller. Staden har ambitioner att utveckla Mälarportsområdet till platser för människorna. Området runt silon kan inte utvecklas innan verksamhetsbullret är åtgärdat. Dessutom behöver marken saneras för att kunna utvecklas och bli del i ett av de bästa lägena i Västerås, en plats för västeråsarna.
Silons flytt gör det möjligt att utveckla hela Mälarportsområdet. Det innebär också att tung trafik flyttas från centrala staden. Buller och damm från verksamheten försvinner från centrala Västerås vilket är bra för såväl befintliga som nya byggnader.
Västerås stad tar över silofastigheterna från den 2 juli 2029. Lantmännen har getts möjlighet att förvärva del av fastighet i hamnen, Lantmännen ges möjlighet att avveckla sin verksamhet över ett antal år. De stänger verksamheten vid årsskiftet 2028/2029 men tömmer fastigheterna fram till halvårsskiftet 2029 då staden tillträder. Västerås stad kommer att ansvara för rivning och sanering av fastigheterna efter tillträde.
Västerås stad betalar först vid tillträde och kommer att arbeta för planläggning i syfte att kunna sälja byggrätter vid samma tid. Det är möjligt både att bygga om själva betongsilon till bostäder eller verksamheter alternativt att riva den. Planeringen för vad som ska finnas på platsen i framtiden kommer att ske i arbetet med planprogrammet för Mälarporten.
Vilka silofastigheter handlar det om och vad betalar Västerås stad för dem?
Västerås stad avser att förvärva tre fastigheter från Lantmännen i centrala Västerås: Västerås 1:206, Västerås 1:207 samt Gasklockan 12. Lantmännen ges möjlighet att förvärva del av fastighet av Västerås stad i hamnen för byggnation av ny siloanläggning.
Till grund för affärerna finns oberoende värderingar samt framtida förväntansvärden. Västerås stad förvärvar fastigheterna till ett sammanlagt värde om 325 miljoner kronor fördelat enligt följande: Gasklockan 12 för 20 miljoner, Västerås 1:206 för 125 miljoner och Västerås 1:207 för 180 miljoner. Västerås stad betalar först vid tillträde och kommer att arbeta för planläggning i syfte att kunna sälja byggrätter vid samma tid.
Byggnation
Hur många kommer att bo i området när allt är klart?
Vi planerar för cirka 7 000 bostäder i Mälarportsområdet. De första bostäderna i Mälarportsområdet har redan byggts, på Ängsgärdet.
Exakt vilken upplåtelseform det blir inom ett visst detaljplaneområde kan inte vi som kommun styra i just detaljplanerna. Däremot jobbar Västerås stad för blandade upplåtelseformer med både hyres- och bostadsrätter och varierande bostadsstorlekar när vi bygger nya stadsdelar.
Hur många kommer att arbeta i området när allt är klart?
Vi räknar med att det blir minst 10 000 arbetsplatser i Mälarportsområdet, förmodligen fler.
Kommer det att finnas parkeringsplatser?
Västerås stad planerar tillsammans med fastighetsägarna för att det ska finnas parkeringsplatser så att det täcker behovet i området. De flesta parkeringsplatserna kommer att finnas i mobilitetscenter/parkeringshus.
Kommer det att finnas några grönområden?
Ja, grönområden är viktigt för människor och vi planerar för flera grönområden och parkstråk i området. En ambition är att bevara så många av dagens träd som möjligt. Dessutom kommer vi att plantera nya träd vartefter stadsdelens olika områden blir klara. Vi uppmuntrar även till olika gröna initiativ som takodlingar och liknande. Området kommer att upplevas grönare i framtiden än idag.
Kommer det att finnas förskolor och skolor i området?
Ja, absolut. Här ska alla kunna leva och bo! Exakt hur många kommer vi att veta längre fram i planeringsskedet.
Byggpåverkan
Kommer trafiken genom området att fungera även när det byggs?
Det här är en fråga som vi kommer att arbeta mycket med framöver. Förhoppningen är att trafiken ska kunna ta sig genom området hela tiden. Däremot kommer att bli lite rörigt emellanåt, eftersom arbeten kommer att pågå i flera delar av stadsdelen parallellt. En möjlighet är exempelvis att använda båtar för att leverera byggmaterial sjövägen. Ett logistikcenter kommer att behövas med tanke på att ytan är begränsad och ambitionen hög.
Kommer hela området att vara en enda stor byggarbetsplats, samtidigt?
Arbeten kommer att pågå i många delar av området samtidigt. Det kommer såklart att utmana tålamodet hos västeråsarna och ställa krav på logistiken för hantering av byggmaterial, maskiner och personal. Vi gör vad vi kan för att det ska fungera så bra och smidigt som möjligt för alla inblandade.
Samverkan
Hur många fastighetsägare finns det i Mälarportsområdet?
Idag finns det cirka 25 fastighetsägare i området.
Vem bestämmer och påverkar vad i området?
Fastighetsägarna har en viktig roll i utvecklingen av stadsdelen, och Västerås stad har stora ambitioner vad gäller innovation och nytänkande. Här gäller det att hitta bra samarbetsformer där vi kan dra nytta av varandra, med balans mellan gemensam styrning och varje fastighetsägares självständiga ambition.
Jag har idéer – var hör jag av mig?
Vi tar gärna emot idéer om vad som borde finnas i området, hur det skulle kunna se ut eller vad vi behöver tänka på under projektets gång. Har du en idé om framtidens sätt att köpa kaffe på väg till tåget, eller mat på vägen hem? Har du förslag på något som gör det roligare att vänta på bussen? Eller har du en tanke om vad det första som möter besökare ska vara i framtidens Västerås?
Dela gärna med dig genom att mejla malarporten@vasteras.se
Jag undrar vad som kommer hända med min verksamhet. Vem kan svara på det?
Om du bedriver en verksamhet i området i en fastighet som någon annan äger och undrar hur din verksamhet kommer påverkas av utvecklingen hör du i första hand av dig till din hyresvärd med dina frågor.
Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer i projektet finns det möjlighet för dig att få information genom att prenumerera på våra nyheter. Du kan också följa projekt Mälarporten i sociala medier. Vi håller vid önskemål informationsmöten och kommer framöver också att bjuda in både fastighetsägare och verksamheter i området till dialog för att samla in funderingar och idéer. Vill du diskutera något med oss direkt är du varmt välkommen att höra av dig till malarporten@vasteras.se .
Projektorganisation och samarbeten
Ett så stort projekt som Mälarporten kräver stora resurser och många kompetenser.
Västerås stad leder och styr projektet, men vi arbetar i nära samverkan med en lång rad aktörer. De är bland annat Jernhusen, Trafikverket, Corem, Castellum, Hemfosa, ABB, Samhällsbyggnadsbolaget, Mimer och Mälarenergi. Det finns även plats för fler aktörer, så är du intresserad av ett samarbete, hör av dig!