Trygg och säker
Ring 112 om du själv eller någon annan i din närhet är i en nödsituation där det är fara för liv.
På denna sida kan du läsa mer om Västerås stads säkerhets- och beredskapsarbete. Just nu har Säkerhetspolisen höjt terrorhotnivån i Sverige, nivån har höjts till 4 på en 5-gradig skala. Mer om det kan du läsa på Krisinformation.se Länk till annan webbplats..
Så får du viktig information vid en kris
När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA
Om det sker olyckor och allvarliga händelser där allmänheten kan vara i fara använder myndigheterna viktigt meddelande till allmänheten, VMA, som är ett varningssystem. Vanligtvis förmedlas VMA via radio och tv. Men vid riktigt allvarliga händelser används även utomhusvarningssystemet för viktigt meddelande, även kallad Hesa Fredrik. Utomhusvarningssystemet kan användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig.
Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. Vi sänder larmet omedelbart om det finns allvarliga risker. Det finns signalhorn i tätorterna Västerås, Tillberga, Irsta, Kvicksund och Hökåsen. Dessa fungerar även om till exempel strömmen går.
Gör så här när du hör VMA-signalen:
- håll dig inomhus
- stäng dörrar, fönster, ventiler och fläktar
- lyssna på radio P4 Västmanland 100,5 MHz för att få mer information.
- På SVT:s Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
- För mer information vid ett VMA, ring ej nödnumret 112, ring istället informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation och facebook.
Information om VMA Länk till annan webbplats.
Varningssystemet med utomhussignalen testas fyra gånger om året: klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.
Varningssystem vid krigsfara och krig
Om Sverige skulle hamna i ett läge av krigsfara eller krig används ett varningssystem för att du snabbt ska kunna söka skydd undan exempelvis ett flyganfall. Varningar kan utfärdas med hjälp av utomhuslarm och information i Sveriges Radio.
Så håller du dig uppdaterad
Telefon
Det nationella informationsnumret 113 13 lämnar och tar emot information dygnet runt. Västerås stad har ett extra informationsnummer som vi öppnar om vi bedömer att krisen är allvarlig. Numret är 021-39 90 00. Dit kan du då ringa för att få svar på frågor om krisen. Vi samarbetar med länsstyrelsen, polis, räddningstjänst, region Västmanland och Mälarenergi.
Radio
SR P4 Västmanland, 100,5 MHz, är din viktigaste kanal när internet inte fungerar. Lyssna på radion för löpande information.
På SVT:s Text-TV sidan 599 publiceras samma meddelande som läses i radio skriftligt.
Vi kan komma att använda Västerås stads facebooksida för att informera om det vi vet och om det till exempel är något vi vill att du ska göra för att skydda dig under händelsen.
Webben
Vi använder stadens webbplats för att informera om en eventuell kris. Symbolen med cirkeln och utropstecknet används för att uppmärksamma dig på att något allvarligt har hänt. Vi använder endast symbolen vid kriser.

Andra sätt att få information vid en kris
Trygghetspunkter
Det finns 22 skolor som fungerar som trygghetspunkter där vi informerar om krisen. De fungerar även som värmestugor.
Hitta din närmaste trygghetspunkt
Appen Mitt Västerås
I Västerås stads app kan du få information om en eventuell kris. När du har laddat ner appen via App Store, Google Play eller Windows Phone Store, kan du välja att få informationen som notiser.
Ladda ner appen Mitt Västerås till Android på Google Play Länk till annan webbplats.
Ladda ner appen Mitt Västerås för iPhone på App Store Länk till annan webbplats.
Bra länkar
Krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Krisinformation på Facebook Länk till annan webbplats.
Länsstyrelsen Västmanland, krisberedskap Länk till annan webbplats.
Räddningstjänsten Mälardalen Länk till annan webbplats.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Länk till annan webbplats.
Källkritik
Det är alltid bra att vara källkritisk. Aktörer kan försöka påverka vårt samhälle på ett eller annat sätt. Vissa försök till påverkan kan ske i vår absoluta närhet, till exempel på internet. Innan du delar information, eller tar till dig själv av den, kan du stämma av mot den här checklistan:
- Vem ligger bakom informationen? Kan du hitta den ursprungliga källan?
- Varför finns informationen? Fundera på hur budskapet vill förändra ditt tänkande och agerande.
- Vad är det för information du använder och vem tjänar på att du sprider den?
- Hur gammal är informationen? Är den fortfarande relevant?
- Hur fick du tag på informationen? Kommer den från en pålitlig källa som tidigare har levererat bekräftad information?
- Kan du hitta informationen i andra källor? Information som bara kan hittas i en källa måste behandlas med stor försiktighet.
Du kan läsa mer om källkritik på Krisinformation.se Länk till annan webbplats..

Krisberedskap
Webbplatsen Krisinformation.se riktar sig till dig som privatperson. Webbplatsen ger dig redskap för att kunna agera på rätt sätt när olyckan eller krisen är framme genom bland annat tips på krisberedskap. Det vill säga hur du ska kunna klara sig utan viktiga samhällsfunktioner som exempelvis vatten, värme, el och transporter under en kortare tid.
En vanlig rekommendation är att man ska klara sig utan stöd i en vecka. Hjälpen från samhället kommer först att gå till dem som bäst behöver den, så de flesta måste vara beredda på att kunna klara sig själva ett tag. Rekommendationen är en veckas beredskap med mat, vatten, värme och kommunikation. Det kan också innebära att du slipper köa för varor som just då är mycket attraktiva. Om du är förberedd bidrar du till att alla runt omkring dig, ja till och med hela landet, kommer att klara en svår påfrestning bättre.
Krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Broschyren Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig
Västerås stad har tagit fram en broschyr som är inriktad på krisberedskap i Västerås. Den heter Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig. Den kan du ladda ner här:
Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig Pdf, 2.7 MB.
Du kan läsa mer om broschyren här.
Vill du ha ett exemplar av broschyren hemskickad kan du kontakta oss via 021-39 00 00 eller kontaktcenter@vasteras.se.

Märkningen för skyddsrum är en blå triangel på en orange bakgrund. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum är märkta med skylten.
Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. Övergripande ansvarig för skyddsrum är MSB. Västerås stad ansvarar för kommunens stora befolkningsskyddsrum i Mariaberget med plats för 3500 personer.
I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum och ungefär sju miljoner skyddsplatser. Dessa skyddsrum finns spridda i vanlig bebyggelse och används i fredstid som helt vanliga lokaler. Det är respektive fastighetsägare som ansvarar för sitt skyddsrum.

En trygghetspunkt är en mötesplats under kriser. Dessa skolor använder vi som trygghetspunkter under kriser när det är störningar i värme- och vattenförsörjningen, strömavbrott eller telefonavbrott.
- Bäckbyskolan, Välljärnsgatan 492
- Nybyggeskolan, Bygatan 26
- Fredriksbergsskolan, Rosenfinksgatan 14
- Pettersbergsskolan, Pettersbergsgatan 39
- Carlforsska gymnasiet, Sångargatan 1
- Emausskolan, Långmårtensgatan 6
- Skiljeboskolan, Säbygatan 4
- Viksängsskolan, Viksängsgatan 23
- Bjurhovdaskolan, Knotavägen 63
- Irstaskolan, Ullvigatan 49
- Rönnbyskolan, Släggkastargatan 13
- Hökåsenskolan, Lindvägen 4
- Tillbergaskolan, Källbovägen 6
- Persboskolan, Karl IX:s väg 3–7
- Dingtuna skola, Kyrkskolan 1
- Önstaskolan, Daggrosgatan 2
- Tortunaskolan, Klockarvretarna 3
- Orrestaskolan, Orrestavägen 14
- Lövängsskolan, Lövängsgatan 4
- Norra Vallbyskolan, Vallby Skolgata 2-4
- Tegelviksskolan, Sundbyviksvägen 2 i Kvicksund, Eskilstuna kommun, för boende i Kvicksund
- Rudbeckianska gymnasiet, Skolgatan 5
Trygghetspunkterna är platser dit du kan gå för att få värme, vatten, varm mat, information, möjlighet att larma 112, besöka toalett, enklare sjukvård, övernattning eller stöd. Om vi behöver öppna trygghetspunkterna informerar vi om det på kommunens webbplats eller via P4 Västmanland 100,5 MHz.
Tryck på någon av markeringarna på kartan här under för att få mer detaljerad information om var trygghetspunkterna finns.
Vem gör vad vid en händelse eller kris?
Beroende på situation eller händelse så är det olika aktörer som har ansvaret. Klicka på respektive händelses plustecken för att läsa mer.
Risker i Västerås
Västerås stad gör risk- och sårbarhetsanalyser för att överskåda vilka hot, risker och sårbarheter som finns i kommunen. På sidan Risker och sårbarheter i Västerås hittar du med information.

Så här jobbar vi
Om och när något händer är vi förberedda för att hantera krisen. Vi övar olika krisscenarier regelbundet. Västerås stad har det övergripande ansvaret för att hantera samordning av samhällsstörningar i kommunen.
Krisstöd i Västerås
När det uppstår kriser i Västerås erbjuder vi stöd till de som drabbas och deras närstående, oavsett om de bor i kommunen eller inte. Stödet handlar om både psykiskt stöd och om praktiska saker som kläder, mat och tak över huvudet. Krisstöd hjälper under en kris, till med samma saker som socialtjänsten och socialjouren gör till vardags. Krisstöd ger psykologiskt och socialt stöd vid stora olyckor och katastrofer. Det gäller både de som är direkt drabbade, till exempel överlevande och närstående och de som är indirekt drabbade.
Det är vanligtvis räddningsledare eller polis som initierar en krisstödsinsats. Krisstödet möter de drabbade och hjälper dem på ett stödcenter. Krisstödet ska även upprätta informations- och stödcentrum samt samverka med övriga organisationer som berörs av händelsen.
Om du blivit drabbad av till exempel en brand och behöver krisstöd, kläder, mat och tak över huvudet kan du få hjälp av socialtjänsten eller socialjouren. I första hand bör du kontakta ditt försäkringsbolag.
Kontaktuppgifter och telefontider till socialjouren
I en broschyr har vi samlat information till dig som har varit med om en allvarlig händelse och kan vara i behov av krisstöd.
Till dig som varit med om en allvarlig händelse Pdf, 5.5 MB.
Vill du engagera dig?
Tänk dig att det händer något allvarligt i kommunen. En stor olycka eller brand, plötslig översvämning, att vattnet blir förorenat eller någon annan så kallad extraordinär händelse. I sådana situationer finns det alltid människor som vill hjälpa till. Är du en av dem? Vi behöver dig - bli medlem i Frivilliga resursgruppen, FRG.
Västerås frivilliga resursgrupp FRG Länk till annan webbplats.
Vi i Västerås stad hanterar frivilliguppdrag i form av familjehem, stödfamiljer, kontaktpersoner och gode män. Vi behöver alltid fler som vill hjälpa till. Vad uppdragen innebär kan du läsa om på sidan som handlar om frivilliguppdrag.
Frivilliguppdrag - Västerås Länk till annan webbplats.

KONTAKTA OSS
Västerås stad trygghet och säkerhet
´Telefonnummer: Nå oss via Västerås stads kontaktcenter 021-39 00 00
sakerhet@vasteras.se