Nu kan du söka plats på kollo
Nu är ansökan öppen för Västerås stads sommarkollon. Fram till den 2 mars är det möjligt att söka plats för barn i årskurs 1–6. Vi anpassar verksamheten efter eventuella restriktioner med anledning av coronapandemin.
Trygghetslarmet ger förutsättningen till ökad trygghet för dig som bor i eget boende. Med en larmknapp kan du enkelt kalla på hjälp om något oförutsett har hänt dig.
Har du eller en anhörig till dig trygghetslarm idag och du behöver komma i kontakt med Västerås stad som hanterar larmet, kontakta oss på 021-39 84 00.
Trygghetslarmet ska inte användas för och ersätter inte vanliga hemtjänstinsatser som toalettbesök, stöd med måltidssituationer, hjälp med serviceinsatser som städning, lamp- och batteribyten eller liknande. Kontakta din biståndshandläggare om dina behov och förutsättningar ändras för att få stöd av ordinarie hemtjänst.
Trygghetslarm installeras i ditt hem och är kopplad till Västerås stads trygghetscentral. Om du behöver hjälp trycker du på din larmknapp. Larmet går via trygghetscentralen till stadens vård- och omsorgspersonal, som direkt kontaktar dig och gör hembesök vid behov. Personalen kommer oavsett tid på dygnet, alla dagar året om. Hembesök kan ibland dröja på grund av långa res förhållanden och vid perioder då många larm inkommer samtidigt. Efter kontakt med dig prioriterar personalen larmen enligt allvarlighetsgrad.
Själva larmet har två delar: en larmknapp som du kan fästa eller bära med dig, och en telefonenhet som placeras någonstans i din lägenhet.
Beroende på väderfållanden eller annat som kan orsaka störningar i mobilnätet kan det förkomma att ditt trygghetslarm inte fungerar under korta perioder. Det är därför viktigt att du själv håller dig med en telefon samt om du blir akut sjuk, ska du alltid ringa SOS Alarm på telefon 112 eller 1177 vid sjukvårdsfrågor.
För att få ett trygghetslarm måste du ansöka om det hos en biståndshandläggare. Syftet är att du ska känna dig trygg i din hemmiljö därför kan vem som helst ansöka om att få ett trygghetslarm. Du kan få trygghetslarm oavsett om du har hemtjänst eller inte.
Du kan även ansöka om trygghetslarm genom att kontakta Västerås stads Kontaktcenter på 021-39 27 25.
För att kontrollera ditt trygghetslarm görs dagligen automatiska testlarm för att säkerställa att ditt trygghetslarm upprätthåller full funktionalitet. Dessa testlarm påverkar inte din vardag eller dig som använder trygghetslarmet. Om något fel skulle upptäckas vid ett utfört testlarm kommer du bli kontaktad och en tekniker kommer att återställa eventuellt fel. Om du känner dig osäker på att ditt trygghetslarm inte fungerar så kan du själv testa funktionen genom att påkalla ett larm och sedan meddela trygghetscentralen att du prov larmat.
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Öppettider: Vardagar 07:30-17:00
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.
Telefonnummer: 021-39 27 25