Visa sökformulär

Boenden för personer med funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning kan behöva extra hjälp och stöd. Då kan du flytta till ett boende med särskild service.

För vem

För vem?

Det är dina behov som bestämmer valet av bostadsform och hur stödet i bostaden utformas. Biståndshandläggarna utreder vad du har för behov och avgör om du har rätt till boende med särskild service, och i så fall vilken typ.

Ring 021-39 27 25

För dig med en intellektuell funktionsnedsättning

Servicebostad kan fungera bra för dig som har visst behov av stöd, men också klarar en hel del själv. Servicebostäder består av ett antal lägenheter i vanliga bostadsområden, och är ett slags mellanform mellan eget boende och boende i gruppbostad. Du bor i en egen lägenhet men har tillgång till personal och service hela eller delar av dygnet. Det finns också gemensamma lokaler där du kan umgås med andra som bor i huset.

Servicebostäder

Gruppbostad är ett bra alternativ för dig som behöver mycket stöd och hjälp i din vardag och som behöver ha personal i närheten dygnet runt. En gruppbostad består av ett antal mindre lägenheter (6–8 stycken) grupperade kring gemensamma utrymmen. Varje lägenhet är komplett med eget kök och badrum. När du bor i gruppbostad kan du också delta i fritidsaktiviteter tillsammans med de andra boende.

Gruppbostäder

För dig med en psykisk funktionsnedsättning

Boendena består av flera lägenheter. Stödet är individuellt anpassat efter behov.

Boenden för dig med en psykisk funktionsnedsättning

Så här gör du

Hur går det till?

Steg 1

Du ansöker om boende hos Västerås stads biståndshandläggare. Du som är under 65 ska använda ansökningsblanketten för insatser enligt LSS. Du som är över 65 ska använda ansökningsblanketten för bistånd enligt Socialtjänstlagen.

Begäran om insatser enligt LSS, ansökanWord

Bistånd enligt socialtjänstlagen, ansökanWord

Steg 2

När din ansökan har kommit in kontaktar en handläggare dig för att ni tillsammans ska utreda vad du har för behov av stöd och hjälp. När utredningen är klar får du ett beslut.

Steg 3

Om du får avslag och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig med detta. Din överklagan måste ha kommit in till Västerås stad inom tre veckor från att du har fått beskedet.

Information om hur du överklagar ett beslut




Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Öppettider: Vardagar 07:30-17:00

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Johan Crusefalk

Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakta Johan Crusefalk om du vill:

  • Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
  • Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Telefonnummer: 021-39 39 50

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Normal funktion på trygghetslarmen i Västerås

    Företaget Tunstall som i Västerås har 100-150 trygghetslarmskunder har bytt larmplattform. Detta gav mellan den 7 oktober och den 15 oktober den oönskade effekten att trygghetslarmen fick långa svarstider i delar av landet. Även i Västerås kan kunder med trygghetslarm från Tunstall ha påverkats.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?