Bron över spår kräver pålning i mark
Tyréns har gjort indikerande geotekniska undersökningar på stationsområdet, något som görs innan konstruktionen planeras. Undersökningarna har bland annat visat att det är drygt 15–20 meter ner till berggrund, med grundvatten 1,5 meter från markytan. Marken under består även av sjöbotten. Därför behöver all konstruktion ta extra hänsyn till både berggrund, Mälaren och grundvatten.
Den nya bron över spår ska bli 62 meter lång och vara till för fotgängare och cyklister. Bron ska fungera som passage inomhus och utomhus, och även ha trappor, rulltrappor och hissar ner till perrongerna. Bron behöver bäras med pålar ner till berget och det kommer det att krävas 15–18 fundament med cirka 9 pålelement styck ner till fast berg.
– Den här typen av grundläggning är både kostnadsdrivande och utmanande, särskilt eftersom tågtrafiken ska vara i drift under bygget, säger Karl Graah-Hagelbäck, avdelningschef för Tyréns Sverige AB.
För att kunna utföra grundläggningen samtidigt som spåren intill är i drift, kommer det att behöva slås ner tillfälliga spontlådor, en slags stödkonstruktion, omkring varje fundament.
– Grundläggning genererar mycket buller och är tidkrävande i järnvägsmiljö. Stål och betong som används vid grundläggning har även stor påverkan på klimatet, varför vi försöker undvika för mycket grundläggning när det är möjligt, säger Karl Graah-Hagelbäck, avdelningschef för Tyréns Sverige AB