Logotyp
Visa sökformulär

Äldreboenden och servicehus

När vi blir gamla kan vi behöva extra stöd och omvårdnad. Om du inte kan bo kvar hemma kan du ansöka om särskilt boende. Det finns två typer: äldreboenden och servicehus.

Så här fungerar det

Äldreboenden är till för dig med stort omvårdnadsbehov. Här finns personal dygnet runt som ser till dig regelbundet och kan hjälpa dig. Vissa äldreboenden är särskilt anpassade för personer med demenssjukdom.

Servicehus är ett mellanting mellan eget boende och äldreboende. Du bor i en komplett lägenhet med kök, matplats, sovrum och vardagsrum, men har trygghetslarm och tillgång till personal dygnet runt för att du snabbt ska kunna få hjälp. I regel finns också restaurang och kafé som serverar frukost, lunch och middag. I servicehus finns lägenheter för både ensamstående och par. Dessutom finns det ofta gemensamma lokaler där du kan umgås med de andra boende.

Längst ner på den här sidan finns en karta över alla äldreboenden och servicehus

Korttidsplats

Kommunen kan erbjuda korttidsplatser där du kan bo om du har ett tillfälligt ökat vårdbehov eller som avlastning för anhörig som vårdar i hemmet. Det är ditt behov av vård som styr och beslut fattas av en biståndshandläggare.

Länk till mer information om korttidsplats

äldre som bor på ett äldreboende dansar med personal
För vem

Biståndsbeslut krävs

Äldreboende och servicehus är en behovsgrundad service. Det betyder att du måste ansöka och få ett biståndsbeslut för att få en plats. Du kontaktar biståndshandläggarna i Västerås stad muntligt eller skriftligt. De utreder dina behov och avgör om du har rätt till äldreboende eller servicehus. Bedömningen grundar sig på en helhetsbedömning av din ålder, upplevelse av otrygghet och ditt allmänna hälsotillstånd.

Så här gör du

Gör så här för att ansöka

Kontakta Västerås stads biståndshandläggare för att ansöka om plats på särskilt boende. Din ansökan kan vara muntlig eller skriftlig. Det räcker alltså med ett telefonsamtal men om du vill kan du använda ansökningsblanketten. Du har inte möjlighet att välja vilket boende du vill bo på, men du kan ange önskemål.

Ring: 021-39 27 25

Ditt behov utreds och du får ett beslut

En biståndshandläggare kontaktar dig för att ta reda på hur ditt behov ser ut. Utredningen görs inte mer omfattande än vad som behövs för att kunna fatta ett beslut. I normalfallet tar utredningen cirka 2 veckor men det kan gå snabbare eller ta längre tid. När utredningen är klar gör biståndshandläggaren en bedömning av ditt behov och fattar ett beslut. De lagar som styr är Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen. Beslutet skickas till dig per post. Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.

Om din ansökan beviljas

Om din ansökan har beviljats erbjuds du plats på ett boende. I normalfallet erbjuder vi dig en plats inom 3 månader. Du har inte möjlighet att välja vilket boende du vill bo på, men du kan ange önskemål. Om det inte finns plats på det önskade boendet kan du tacka nej till erbjudandet men om du tackar nej mer än en gång så kan ditt beslut komma att omprövas. Detta för att fokusera på dem som har mer akut behov av plats.

Om din ansökan avslås kan du överklaga

Om du får avslag och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig med detta. Din överklagan måste ha kommit in till Västerås stad inom tre veckor från att du tog del av beslutet.

Mer information om att överklaga ett beslut

Så här jobbar vi

Vad kostar det?

Information om avgifter finns samlade i broschyren:

Stöd och omvårdnad, avgifter för äldre och personer med funktionsnedsättning 2016PDF

Den som har låg inkomst kan få avgiften nedsatt. Använd den här blanketten för att få rätten till nedsatt avgift prövad.

Underlag för beräkning av avgift 2016, blankett

    Den som flyttar från egen bostad till ett äldreboende eller servicehus kan ha rätt till viss nedsättning av avgiften. Läs mer i och ansök om nedsättning av avgift vid dubbla boendekostnader med den här blanketten.

    Ansökan om nedsättning av avgift vid dubbla boendekostnaderPDF

    Kontakt

    Kontakta oss

    Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

    Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

    Öppettider: 7.30-17.00.

    Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
    Du når din biståndshandläggare via Kontaktcenter.

    Telefonnummer: 021-39 27 25

    Koordinator för synpunkter och klagomål

    Johan Crusefalk

    Västerås stads koordinator för synpunkter och klagomål stödjer och vägleder dig när du vill lämna synpunkter och klagomål på verksamheter inom det sociala området. Ansvariga nämnder är individ- och familjenämnden, nämnden för personer med funktionsnedsättning och äldrenämnden.

    Besöksadress Stadshuset

    Telefonnummer 021 - 39 39 50

    Det här händer i Västerås

    Just nu finns det inga evenemang att visa men klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

    Nytt i Västerås

    • Anmäl dig till Skräpplockardagarna

      Var med och håll Västerås rent i vår! Anmäl dig senast den 2 april på Håll Sverige Rents webbplats för att vara säker på att få materialet i tid. Alla anmälda deltagare får kostnadsfritt Håll Sverige Rent skräpplockarmaterial.

    • Nu söker vi dig som vill hjälpa oss göra webbplatsen ännu bättre!

      Vill du hjälpa till och göra stadens webbplats bättre för dig och alla andra västeråsare? Då kan du anmäla dig till vår testgrupp. Det är bara en intresseanmälan och du kan själv avgöra om du vill vara med på användartesterna när vi hör av oss.

    • Information om branden på Änglamarken

      Söndagen den 27 november utbröt en brand på boendet Änglamarken i Västerås. På sidan för Äldre kan du ta del av mer information gällande händelsen.

    Hjälpte informationen på denna sida dig?

    Debug

    Hjälpte informationen på denna sida dig?