Försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd
Nu kan alla göra sin ansökan digitalt genom att använda e-tjänsten Mina pengar. Om du inte vill eller kan göra din ansökan digitalt - kontakta Ekonomiskt bistånd.
Det är viktigt att du är tillgänglig på det telefonnummer du har skrivit i din ansökan, och att du kontrollerar om du har fått meddelanden från e-tjänsten Mina pengar.
Använd e-tjänsten för att:
- göra din ansökan digitalt
- skicka meddelanden till och ta emot meddelanden från din socialsekreterare.
- se när din ansökan har kommit in till Ekonomiskt bistånd
- se beslut och eventuella utbetalningar
- se slutgiltiga beräkningar av ekonomiskt bistånd
För att kunna använda e-tjänsten måste du ha Bank-ID eller Mobilt bank-ID.
Kontakta din bank om du vill skaffa det.
Läs det här innan du ansöker
Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.
Du måste ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning.
Vill du göra en provberäkning?
Innan du ansöker kan du göra en provberäkning på Socialstyrelsens webbplats för att ta reda på om du ligger över eller under nivån för ekonomiskt bistånd. Provberäkningen är inte ett slutgiltigt besked. Det är många faktorer som avgör om du blir beviljad ekonomiskt bistånd.
Telefonnummer till växeln 021-39 00 00.
Be att få prata med din socialsekreterare. Du behöver veta hens namn.
Om du inte har någon socialsekreterare kommer du att bli kopplad till mottagningen.
Faxnummer: 010-150 98 17
Telefontider
Måndag - fredag klockan 8.30-9.30
Receptionens öppettider
Besöksadress: Socialtjänstens hus, Sigurdsgatan 21 E
Receptionen är öppen 9.00-16.00, med lunchstängt 12.00-13.00.
Har du tillgång till e-tjänsten Mina pengar?
Skicka meddelanden eller frågor till din socialsekreterare i e-tjänsten.
Logga in på Mina pengar
Postadress
Västerås stad, Socialtjänstens hus, ekonomiskt bistånd, 721 30 Västerås stad
Är du inte nöjd med ditt beslut kan du överklaga
Du har rätt att överklaga alla beslut om ekonomiskt bistånd. Din överklagan ska vara skriftlig och den ska innehålla:
- Vilket beslut som överklagas
- Varför du anser att beslutet är felaktigt och hur du vill att beslutet ska ändras
- Du ska underteckna överklagan och ange adress, telefon och personnummer
Skicka din överklagan till den socialsekreterare som fattat beslutet, eller lämna in den i receptionen på Socialtjänstens hus inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet.
Socialsekreteraren tar ställning till om beslutet ska omprövas. Om hen inte ändrar beslutet skriver hen ett yttrande om varför beslutet inte ändras och skickar det till förvaltningsrätten.
Vill du framföra synpunkter utan att överklaga?
Skicka e-post till socialkontor.ekonomi@vasteras.se så skickas mejlet vidare till ansvarig chef.