Matematiksatsningar
Styrning och ledning- Tänka, resonera och räkna (TRR)
Några av Västerås kommunala grundskolor har deltagit i Sveriges kommuner och regioners (SKR) satsning Styrning och ledning matematik. Målet var att utveckla både lärarnas egna matematikkunskaper och undervisningen för elever i årskurs F-3. I satsningen ingick stöd från SKR och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Stödet från SKR pågick till och med hösten 2021.
Satsningen handlade bland annat om att arbeta med en sammanhållen styrkedja för att utveckla klassrumsundervisningen, från politiker till lärare, som fokuserar på:
- gemensam ledning
- gemensamma rutiner
- gemensamma värderingar
Under hösten 2020 började lärare och handledare i sex kommunala grundskolor använda en undervisningsmodell för taluppfattning som Nationellt centrum för matematikutbildning tagit fram.
Västerås kommun deltog i SKR:s satsning tillsammans med tre nätverkskommuner; Håbo, Kumla och Lysekil kommun. Utöver dessa nätverkskommuner deltog ytterligare tolv kommuner i satsningen.
Fortsatt arbete med undervisningsmodellen
Från och med 2022 har skolorna fortsätt att själva använda de forskningsbaserade undervisningsmaterialet, Tänka, resonera och räkna (TRR), som tagits fram under satsningen. Nationellt centrum för matematikutbildning fortsätter att stötta de handledare som leder det kollegiala lärandet på de skolor som använder materialet.
Det finns möjlighet för fler kommunala skolor att utveckla sin matematikundervisning med hjälp av handledare och det forskningsbaserade undervisningsmaterialet.
En kommungrupp följer upp hur det går med satsningen på skolorna.