Visa sökformulär

Kvalitet och jämförelser

För att du som kommuninvånare ska få valuta för dina skattepengar, är det viktigt att vi hela tiden följer upp och utvecklar vår verksamhet. Eftersom vi anlitar både kommunala och privata leverantörer för vår service, är det också viktigt att rollerna är tydliga. Vi formulerar kraven på den service vi erbjuder. Vi är också ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav.

Kvalitets- och utvecklingsarbete

Dina synpunkter på vår verksamhet är viktiga för oss. För att kunna kontrollera om vi uppnår våra mål och för att utveckla och förbättra vår service gör vi löpande olika slags undersökningar. Attitydundersökningar, avtalsuppföljningar och skolresultat är några exempel på uppföljning vi gör. Många undersökningar och jämförelser görs också på nationell nivå, till exempel av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Resultatet av vårt kvalitets- och utvecklingsarbete ger dig en bild av vad den skattefinansierade verksamheten åstadkommer och hur resultatet står sig i jämförelse med andra kommuner.

Välfärdsrapporten

För att Västerås stad ska få en bra kännedom om hur västeråsarna mår och trivs i sin stad tas årligen en rapport fram som heter Välfärdsrapporten. Rapporten beskriver välfärden med hjälp av olika mått som har tagits fram för att beskriva välfärd när det gäller folkhälsa, trygghet, valdeltagande, ekonomi, arbete, utbildning, demografi och bostadsförhållanden. Rapporten är ett underlag för Västerås stad för att kunna planera och arbeta framåtsiktande. Rapporten hittar du under rubriken Relaterade dokument längst ner på sidan.

Västerås stad i jämförelse med andra kommuner

Här hittar resultaten för Västerås stad i jämförelse med andra kommuner.

Västerås stad i jämförelse med andra
Bild två Västerås stad i jämförelse med andra
Bild tre Västerås stad i jämförelse med andra
Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Vi är alltid ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav. Vi bedömer vilka behov som finns och utifrån det ställer vi krav på de aktörer vi har avtal med. Vår uppgift är också att löpande följa upp och utveckla verksamheten. Våra leverantörer ansvarar för kvaliteten på servicen både inför oss som beställare och som dig som kund.

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 21 november

    Torsdagen den 21 november sammanträder byggnadsnämnden. Allmänhetens frågestund är i Röda rummet klockan 13.00. Själva sammanträdet startar klockan 13.15 och inleds med en öppen del.

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 12 december

    Torsdagen den 12 december sammanträder byggnadsnämnden. Allmänhetens frågestund är i Röda rummet klockan 13.00. Själva sammanträdet startar klockan 13.15 och inleds med en öppen del.

Nytt i Västerås

  • Groddammarna rensas

    Nu rensas groddammarna och kanalerna på Djäkneberget för att minska igenväxningen.

  • Dags för lövsopning

    Hösten är här och det betyder att det faller massor av löv på gator, gång- och cykelbanor. De närmaste veckorna sopas löven upp i den årliga lövsopningen. 

  • Parkeringsyta i Bäckby stängs av

    Onsdagen den 23 oktober stängs Västerås stads parkeringsyta nära vårdcentralen i Bäckby. Anledningen är att Mimer köpt tomten för att bygga hus.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?