Visa sökformulär

Kvalitet och jämförelser

För att du som kommuninvånare ska få valuta för dina skattepengar, är det viktigt att vi hela tiden följer upp och utvecklar vår verksamhet. Eftersom vi anlitar både kommunala och privata leverantörer för vår service, är det också viktigt att rollerna är tydliga. Vi formulerar kraven på den service vi erbjuder. Vi är också ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav.

Kvalitets- och utvecklingsarbete

Dina synpunkter på vår verksamhet är viktiga för oss. För att kunna kontrollera om vi uppnår våra mål och för att utveckla och förbättra vår service gör vi löpande olika slags undersökningar. Attitydundersökningar, avtalsuppföljningar och skolresultat är några exempel på uppföljning vi gör. Många undersökningar och jämförelser görs också på nationell nivå, till exempel av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Resultatet av vårt kvalitets- och utvecklingsarbete ger dig en bild av vad den skattefinansierade verksamheten åstadkommer och hur resultatet står sig i jämförelse med andra kommuner.

Välfärdsrapporten

För att Västerås stad ska få en bra kännedom om hur västeråsarna mår och trivs i sin stad tas årligen en rapport fram som heter Välfärdsrapporten. Rapporten beskriver välfärden med hjälp av olika mått som har tagits fram för att beskriva välfärd när det gäller folkhälsa, trygghet, valdeltagande, ekonomi, arbete, utbildning, demografi och bostadsförhållanden. Rapporten är ett underlag för Västerås stad för att kunna planera och arbeta framåtsiktande. Rapporten hittar du under rubriken Relaterade dokument längst ner på sidan.

Västerås stad i jämförelse med andra kommuner

Här hittar resultaten för Västerås stad i jämförelse med andra kommuner.

Västerås stad i jämförelse med andra
Bild två Västerås stad i jämförelse med andra
Bild tre Västerås stad i jämförelse med andra
Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Vi är alltid ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav. Vi bedömer vilka behov som finns och utifrån det ställer vi krav på de aktörer vi har avtal med. Vår uppgift är också att löpande följa upp och utveckla verksamheten. Våra leverantörer ansvarar för kvaliteten på servicen både inför oss som beställare och som dig som kund.

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Västerås blir värdstad för SM-veckan 2024

    Nu är det klart! Västerås ska för första gången vara värdstad för SM-veckan. Riksidrottsförbundet och Sveriges Television har beslutat att erbjuda Västerås värdskapet för SM-veckan sommar 2024 och nu har kommunstyrelsen beslutat i frågan.

  • Detaljplaner för Kopparlunden har vunnit laga kraft

    De nya detaljplanerna för Kopparlunden har nu vunnit laga kraft. Det betyder att detaljplanearbetet är klart och att vi kan börja skapa det nya Kopparlunden där den unika kulturmiljön får sällskap av nya bostäder, arbetsplatser och mötesplatser. Fastighetsägarna kan nu söka bygglov för nya byggnader...

  • Hög tid att nominera till Pedagogiska priset och Skolledarpriset

    Har du eller ditt barn en pedagog som är riktigt duktig? Är kanske arbetslaget eller hela förskolan eller skolan något utöver det vanliga? Då ska du nominera hen eller dem till Pedagogiska priset. Du kan också nominera till det nya skolledarpriset. Vi behöver din nominering senast 17 oktober.