Öppettider och planeringsdagar i förskola och pedagogisk omsorg

Öppettider

Om behov finns ska förskola och pedagogisk omsorg ha öppet klockan 06.00-18.00. Övrig tid finns Nattugglan i kommunal regi kvällar, nätter och helger att söka vid behov. Arbetsgivarintyg lämnas på begäran.

Under sommaren när många barn är lediga kan förskolor och pedagogisk omsorg samarbeta. Det kan innebära att barn får vara på en annan förskola eller pedagogisk omsorg. Föräldrar erbjuds att i god tid besöka den tillfälliga placeringen. Förskolor och pedagogisk omsorg kan inte stänga verksamheten utan att erbjuda ett alternativ vid behov.

Barnstövlar som hänger på tork.

Planeringsdagar

Förskolornas personal erbjuds gemensam tid för planering, utvärdering och kompetensutveckling fyra heldagar per år. För pedagogisk omsorg gäller två dagar per år. Inget avdrag på avgiften görs för planeringsdagarna.

Du som är förälder ska informeras minst två månader i förväg. Om du inte själv kan lösa behovet av omsorg under dessa dagar ska du skriftligen meddela din förskola eller pedagogisk omsorg minst två veckor i förväg.

Kommunal verksamhet

Följande dagar har personalen planering, utvärdering och kompetensutveckling. Då är de kommunala förskolorna stängda. Dessa dagar finns alltid någon förskola öppen för dig som inte själv kan lösa behovet av omsorg. Du ska skriftligen meddela din förskola minst två veckor i förväg.

• Måndag 20 maj 2024
  • Fredag 20 september 2024
  • Onsdag 27 november 2024
  • Fredag 14 februari 2025 (egen dag, inte tillsammans med grundskolan)
  • Måndag 19 maj 2025

Fristående och enskild verksamhet

För information om planeringsdagar hos fristående förskolor och enskild pedagogisk omsorg kontakta respektive enhet.