Här finns information för dig som är privat assistansanordnare eller egen arbetsgivare och utför personlig assistans enligt 9 § 2 Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Västerås stad utger ekonomiskt stöd för faktiska kostnader för beviljade assistanstimmar i enlighet med beslut tagna av kommunen enligt 9 § 2 Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Nedan hittar du som assistansanordnare information om vilka dokument du ska skicka in innan assistansen börjar utföras samt hur du redovisar utförd assistans
Nedan hittar du som egen arbetsgivare information om vilka dokument du måste ha skickat in innan assistansen börjar utföras samt hur du redovisar utförd assistans.
Västerås stad är skyldig att bistå med vikarie eller ge ekonomiskt stöd om den ordinarie personlige assistentens sjukfrånvaro inte täcks av beviljade assistanstimmar, enligt 9 § 2 lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Västerås stads ersättning motsvarar den faktiska merkostnaden som utgörs av kostnaden motsvarande sjuklön till ordinarie personlig assistent. Västerås stad kan bara bistå med ekonomiskt stöd om en vikare har anlitats som har utfört assistans. Det är Västerås stad som avgör vilket underlag som krävs för att utredningen ska anses vara tillräcklig.
När du som är assistansutförare på grund av särskilda skäl inte kan utföra assistansen hos den enskilde kan du kontakta kommunens utförare av basansvar för tillfällig hjälp med en vikarie.
Frågor om redovisning för utförd personlig assistans
E-post: vof.assistans@vasteras.se
Frågor om ekonomiskt stöd för ordinarie personlige assistents sjukfrånvaro (sjuklön)
E-post: vof.assistans.sjuklon@vasteras.se
Frågor om e-tjänsten
E-post: supportvoo@vasteras.se
Västerås stads postadress
Västerås stad, Vård och omsorgsförvaltningen,
Enheten för kontroll och granskning, 721 87 Västerås