E-handel, e-faktura
Som leverantör till Västerås stad kan du effektivisera både din egen och Västerås stads beställnings- och faktureringsprocess. Elektronisk fakturering och elektronisk handel kan göras på flera sätt.
Västerås stad samarbetar med Visma Proceedo för att ta emot e-faktura. Visma Proceedo har etablerade kopplingar mot de flesta aktörerna på marknaden som erbjuder tjänster till företag för att generera e-faktura. Västerås stads e-handelssystem går under namnet VIP – Västerås Inköps Portal och är ett webbaserat system från Visma Proceedo.
Skicka faktura till Västerås stad
Som leverantör till Västerås stad ska du, enligt lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling, skicka dina fakturor elektroniskt. Genom att skicka elektroniska fakturor kan du som leverantör effektivisera din fakturahanteringsprocess. Dessutom sparar du på papper och porto och du gör även en insats för miljön. Tänk på att inskannade pappersfakturor eller fakturor som skickas via e-post inte räknas som elektroniska fakturor.
Har du som leverantör redan ett befintligt avtal med Västerås stad så är det villkoren i avtalet gällande fakturering som gäller avtalstiden ut.
För dig som är leverantör till offentliga aktörer | DIGG
Olika sätt att skicka elektronisk faktura
De flesta affärs- och faktureringssystem har idag stöd för att skicka elektroniska fakturor. Kontakta din systemleverantör för att undersöka hur du kan komma igång och skicka elektroniska fakturor.
Västerås stads fakturauppgifter
Fakturaadress:
Västerås stad
Box 1150
721 29 VÄSTERÅS
Organisationsnummer: 212000-2080
Momsregistreringsnummer: SE212000208001
e-fakturauppgifter:
VAN-operatör: Visma Proceedo
Faktura GLN: 7340076800054
PEPPOL-ID: 0007:2120002080
En korrekt fakturareferens ska meddelas av beställaren.
Elektronisk handel för leverantörer
Västerås stad arbetar aktivt med e-handel för att effektivisera inköp av varor och tjänster.
Fördelar med e-handel
- Leverantörer ges en direkt anslutning till Västerås stads e-handelssystem Visma Proceedo.
- Tid och kostnader besparas för administration och fakturering.
- Beställaren kan enkelt ta del av vilka produkter som ingår i avtalet, om avtal finns.
- E-handelssystemet synliggör på ett enkelt sätt särskilt hållbarhetsmärkta produkter.
Sätt att handla på
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med alla dina kommunala frågor.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00
kontaktcenter@vasteras.se