Jobba i en kommundel
Skultuna kommundelsförvaltning är en unik arbetsplats med många verksamheter i samma organisation. Vi kan jobba nära varandra över enhetsgränserna. Just nu skapar vi till exempel en invånararena tillsammans, Drömfabriken, och alla våra verksamheter bidrar.
Vårt övergripande fokus är förebyggande arbete och att alla människor kan känna framtidstro. Kanske du vill vara med och bidra i det arbetet?
%20Michael%20Karlsson.jpg)
"Här ska den kreativa fria viljan få råda utan styrdokument."
– Michael Karlsson
En plats att skapa tillsammans på
Michael Karlsson, samordnare för Trainstation i Skultuna, berättar mer om verksamheten:
-Trainstation är en mötesplats för digitalt skapande, för personer mellan 10-120 år. En plats där alla, oavsett bakgrund, kön eller ålder, kan förverkliga sina kreativa idéer genom att vi erbjuder stöttning och verktyg. Grundtanken är att människor ska ha en plats att skapa tillsammans på, berättar Michael.
-Här kan man hålla på med bland annat musik, 3D, fotografering, film, robotik, animationer, blockprogrammering, tryckkonst och broderi.
-Konceptet finns i tre andra städer och utgår från en egen pedagogik, men vi är inte skola eller fritidsgård. Här ska den kreativa fria viljan få råda utan styrdokument. Med det inre drivet och med stöttning ska man få nå dit i sin egen takt. När våra besökare kommer hit får de checka in i en utbildningsportal, ta del av utbildningsvideor och få inspiration kring vad de kan skapa här. I portalen får de också tillgång till en egen portfolio där de kan spara sina skapelser.
-Verksamheten är för alla och vi kommer att ha öppet på dagtid och kvällar, och ta emot olika typer av grupper. Vi har nära samarbete med skolan, fritidsklubb/gård och daglig verksamhet, som alla har egna verksamhetscoacher som stöttar sin verksamhet. Vi har också ett samarbete med samhällskontraktet på MDU och kommer på kvällar och helger ha studentcoacher som stöttar våra externa besökare.
Varför behövs Trainstation i Skultuna?
-Barn och unga i Skultuna har enligt undersökningar haft låg framtidstro. För att bryta det mönstret har kommunen börjat med flera riktade insatser, där Drömfabriken står i centrum. Som en del i arbetet med Drömfabriken skapades Trainstation, som kan stärka ungas tilltro till sin egen förmåga och kreativitet. Våra studentcoacher blir också viktiga förebilder för barn och unga här i Skultuna och kan locka till högre studier och visa att det är coolt att studera.
-Eftersom det framför allt kommer vara barn och unga i verksamheten är det viktigt att de verktygen vi erbjuder speglar de kunskaper samhället behöver i framtiden. Vi vill också förebygga digitalt utanförskap tidigt. Jag hoppas att vi kan skapa goda samarbeten med föreningar och näringslivet i framtiden för att stärka framtidstron.
Hur kommer det sig att du tog den här rollen?
Tidigare har jag jobbat inom skolans värld i 26 år totalt. Jag trivdes jättebra men blev nyfiken på den här rollen eftersom jag också älskar teknik. Men framför allt älskar jag att arbeta med människor, det är det mest fantastiska. Det är så tacksamt när jag ser hur det gnistrar i folks ögon när de har skapat något själva, avslutar Michael.

"Jag mår bra när jag får vara med och bidra till en bättre vardag för andra"
– Burhan Abdirahman
Stängningsdag, snö & smoothies!
När vi kommer till fritidsgården i Skultuna märks det direkt att det är mellisdags. Mitt bland de hungriga barnen står Burhan Abdirahman, fritidsassistent, som med ett tålamod av guld styr upp mellanmålet.
Hej, Burhan! Hur hamnade du här?
Jag flyttade från Västerås till Skultuna för ett par år sedan, då jobbade jag på Hammarby fritidsgård. När jag gick förbi fritidsgården möttes jag av flera glada ansikten i personalen. Jag frågade om det fanns någon ledig tjänst som jag kunde söka och på den vägen är det. Nu är personerna jag mötte mina närmsta kollegor, vilket jag är så glad och tacksam för.
I mitt jobb kan jag direkt se att jag får göra skillnad på riktigt. Jag mår bra när jag får vara med och bidra till en bättre vardag för andra. Flera av de elever som gick här för några år sedan, som saknade en plats att umgås på efter skolan, har jag värvat till det lokala herrlaget i fotboll där jag också spelar.
Just nu känns framtiden extra ljus ut här i Skultuna med Drömfabriken som byggs här. Skolan byggs om just nu och det kanske ser lite stökigt ut med byggarbetsplatsen men det kommer bli en så bra samlingsplats för alla som bor här, inte bara för eleverna. Det kommer gå att nyttja lokalerna utanför skoltid och jag är övertygad om att det kommer innebära en massa bra saker för Skultunas invånare.
%20Linda%20Hemrell.webp)
"Drömfabriken är till för alla, från det lilla barnet till den äldre. Det kommer att skapa en gemenskap och öka förståelsen för varandras perspektiv."
– Linda Hemrell
Mer ämnesintegrerat med Drömfabriken
Linda Hemrell jobbar som skolkurator och projektledare för Here4U på Persboskolan. Vi träffar Linda den 8 september som också är den stora dagen – dagen då första spadtaget tas för drömfabriken i Skultuna.
- Det är verkligen en dröm och det pågår ett aktivt arbete för att drömmarna ska gå i uppfyllelse. Drömfabriken är till för alla, från det lilla barnet till den äldre. Det kommer att skapa en gemenskap och öka förståelsen för varandras perspektiv.
En chans att öka framtidstron hos de unga och en möjlighet att fånga upp dem som kanske annars hamnar utanför.
Dessutom kan vi arbeta med bemötande- och värdegrundsfrågor för de föreningar som kommer använda Drömfabriken. Bara möjligheten för skolan att kunna arbete ännu mer ämnesintegrerat är fantastisk.
Vad innebär det att vara projektledare för Here4U?
- Eleverna själva har lyft att de vill arbeta mer med att motverka mobbing. Jag tar fram material som deltagarna ska använda. På Persboskolan är vi uppdelade i juniorer och seniorer (åk 4-6 och åk 7-9). Just nu har vi 40 medlemmar så ungefär 2-3 medlemmar från varje klass.
Vi ökar tryggheten bland annat med hjälp av rastaktiviteter och rastvakter. Deltagarna i Here4U får genomgå en utbildning som heter gemenskap. Där får de bland annat öva på att vara aktiva och passiva åskådare. De får öva på att prata inför andra och reflektera över när de var en förövare, när de var åskådare eller när de var den utsatta.