Kommunens ekonomi
För att kommunen ska kunna sköta
till exempel dagis och skolor,
gator och bibliotek behöver kommunen pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
I Västerås betalar de som jobbar
31,24 procent av sin lön i skatt.
De betalar 31 kronor och 24 öre
på varje hundralapp de tjänar.
Skatten dras direkt från lönen.
Kommunen får en del av skattepengarna
och regionen får en del av skattepengarna.
Kommunen får också pengar från staten.
På våren varje år
skriver kommunen en årsredovisning.
I årsredovisningen kan du läsa om
hur kommunen har använt pengarna.