Visa sökformulär

Förtidsröstning

I år är det val till riksdag, kommun och region.

Valdagen är söndag 11 september för alla tre valen.

Om du inte kan rösta på valdagen kan du förtidsrösta,
alltså rösta tidigare om du vill.

Vem får rösta?

Alla som har rätt att rösta får ett röstkort med posten.

Senast 24 augusti ska du ha fått ditt röstkort.

Röstkortet kommer med posten till den adress där du är folkbokförd.

Så här gör du för att rösta på valdagen

På valdagen, söndag 11 september, röstar du i den vallokal som står på ditt röstkort.

Du behöver ha med dig legitimation för att få rösta.

I vallokalen arbetar särskilda röstmottagare.

De kan hjälpa dig med hur du gör för att rösta.

Så här gör du för att förtidsrösta

Om du inte kan rösta på valdagen kan du förtidsrösta.

Du kan förtidsrösta från och med onsdag 24 augusti och fram till valdagen.

Du behöver ha med dig röstkort och legitimation för att få rösta.

I lokalerna för förtidsröstning arbetar särskilda röstmottagare.

De kan hjälpa dig med hur du gör för att rösta.

Här är tider och lokaler där du kan förtidsrösta i Västerås

Alla dagar kl 10.00–18.00

  • Västmanlands sjukhus
  • Växhuset, Viktor Larssons plats 1
  • Bäckbyhuset, Välljärnsgatan 492
  • K7 Aktivitetscenter, Kraftlinjegatan 4

Måndag–fredag kl 9.00–17.00

  • Stadshuset, Fiskartorget 1
  • Mälardalens universitet, Högskoleplan 1

Måndag–fredag kl 10.00–18.00

  • Skiljeboporten, Skiljeboplatsen 1B
  • Huvudbiblioteket, Biskopsgatan 2 (Obs! 10–17 på fredagar)

Måndag–fredag kl 10.00–15.00

  • Råby bibliotek, Råby Centrum

Lördag–söndag kl 10.00–18.00

  • Persboskolan Skultuna, Karl IX:s väg 7
  • Tillbergaskolan, Källbovägen 6
  • Irstaskolan, Ullvigatan 49
  • Viksängsskolan, Viksängsgatan 23
  • Ormkärrskolan, Tulpangatan 2
  • Mälarparksskolan, Mälarparksvägen 15

Mer lättläst information om valet finns på webbplatsen val.se

Valmyndigheten Länk till annan webbplats.

Publicerad

Senast ändrad