Några politiker är kommunalråd.
Kommunalråd arbetar heltid med politik.
I Västerås finns det tio kommunalråd.
Kommunalråden heter:
- Anders Teljebäck. Han är socialdemokrat.
- Carin Lidman. Hon är socialdemokrat.
- Staffan Jansson. Han är socialdemokrat.
- Ann-Louise Molin Östling. Hon är socialdemokrat.
- Jesper Brandberg. Han är liberal.
- Anna Lundberg. Hon är liberal.
- Vicki Skure-Eriksson. Hon är centerpartist.
- Monica Stolpe Nordin. Hon är centerpartist.
- Anna Thunell. Hon är miljöpartist.
- Markus Lindgren. Han är miljöpartist.
I Västerås arbetar också fem oppositionsråd.
Oppositionsråden är anställda
och får lön av kommunen.
Oppositionsråden heter:
- Elisabeth Unell. Hon är moderat.
- Anna Hård af Segerstad. Hon är moderat.
- Emil Thessén. Han är sverigedemokrat.
- Anna Maria Romlid. Hon är vänsterpartist.
- Amanda Agestav. Hon är kristdemokrat.
Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de arbetar med politik på sin fritid.
Kommunalråden och oppositionsråden
arbetar i stadshuset i Västerås.
Stadshuset ligger på Munkgatan,
mitt i Västerås.
I stadshuset träffas också kommunfullmäktige
och kommunstyrelsen en gång i månaden.