Nämnden för idrott, fritid och förebyggande sammanträder
Med anledning av Coronapandemin utgår allmänhetens frågestund vid detta sammanträde.
Politikerna i Västerås kommunfullmäktige har beslutat att genomföra en folkomröstning.
Folkomröstningen innebär att västeråsare får rösta för att visa vad de tycker i en viss fråga.
Den här gången är frågan:
Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget?
Du kan rösta JA eller NEJ.
JA om du vill AVVECKLA verksamheten i flygplatsbolaget.
NEJ om du vill HA KVAR verksamheten i flygplatsbolaget.
Vad är flygplatsbolaget?
Flygplatsbolaget har ansvar för all verksamhet på Västerås Flygplats.
Bolaget ser till att flygtrafiken fungerar.
Bolaget sköter om landningsbanor, parkeringsplatser, incheckning, utcheckning
och försäljning i flygplatsens bar, kafé och taxfree-butik.
Det är Västerås stad som äger flygplatsbolaget.
Varför blir det folkomröstning?
När är folkomröstningen?
Folkomröstningen är söndag 21 mars 2021.
Du kan välja att förtidsrösta.
Då lämnar du in din röst några dagar eller veckor i förväg.
Alla röster räknas på kvällen den 21 mars.
Får alla rösta?
Nej.
Det här är kraven för att du ska få rösta:
Är du medborgare i något annat land eller statslös får du ändå rösta
om du är minst 18 år, folkbokförd i Västerås
och har varit folkbokförd i Sverige i tre år i följd före folkomröstningen.
Du måste inte rösta.
Det är frivilligt.
Hur går en folkomröstning till?
Du går till en röstningslokal.
Ta med dig legitimation och röstkort.
Ditt röstkort kommer du att få med posten
till den adress där du är folkbokförd.
I röstningslokalen får du ett kuvert och en röstsedel.
Du kryssar i ditt svar på röstsedeln,
stoppar den i kuvertet
och lämnar det till lokalens röstmottagare.
Om du vill förtidsrösta gör du det
i någon av våra förtidsröstningslokaler.
På baksidan av ditt röstkort kan du läsa
vilka lokaler som finns och när de har öppet.
Om du vill rösta söndag 21 mars
läser du på insidan av ditt röstkort.
Där står det vilken omröstningslokal du ska gå till.
På söndagen kan du bara rösta i den lokalen.
Omröstningslokalen har öppet söndag 21 mars klockan 8.00–20.00.
Kan jag rösta digitalt?
Nej.
Kan jag rösta via bud?
Ja.
Om du vill kan du låta ett bud lämna in din röst.
Budet kan vara en anhörig, en granne, hemtjänstpersonal
eller personal på äldreboende till exempel.
Material för budröstning kan ni hämta i alla förtidsröstningslokaler
och i stadshusentrén två veckor före omröstningsdagen.
Material för budröstning finns även i alla omröstningslokaler
på omröstningsdagen söndag 21 mars.
Kan jag rösta trots coronapandemin?
Vi som ansvarar för folkomröstningen gör vad vi kan
för att förhindra smittspridning i röstningslokalerna.
Du kan också ta ansvar:
Vad händer efter folkomröstningen?
Västerås stads röstmottagare räknar alla röster
när omröstningslokalerna har stängt på kvällen 21 mars.
Resultatet är helt klart senast klockan 17.00 på onsdagen efter omröstningsdagen.
Folkomröstningen är bara rådgivande.
Det är politikerna i kommunfullmäktige som tar beslut i frågan.
Politikerna måste inte följa folkomröstningens resultat.