Visa sökformulär

Ombudsman

Om du har funderingar, synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning så kan du vända dig till Västerås stads ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning.

Ombudsmannen

Västerås stad har en ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Ombudsmannens uppdrag är att, tillsammans med äldrekommissionen och Mälardalens högskola, bevaka äldrefrågor och arbeta med utveckling och förbättring på äldreområdet.

Ombudsmannen är en ingång för västeråsarna att lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre och för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i gruppbostad enligt LSS. Du kan även lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Rollen som tjänsteman ger ombudsmannen befogenhet att hantera individ- och sekretessuppgifter. Därför kan ombudsmannen ta hand om klagomål som handlar om enskilda personers vård- och omsorgsinsatser. Ombudsmannen ser sedan till att klagomålen dokumenteras, diarieförs och går till berörd utförare för att användas för verksamhetsutveckling. Ombudsmannen följer på olika sätt, och vid olika tillfällen under året, upp hur de lämnade klagomålen använts för kvalitetsutveckling hos utföraren.

Kontakta oss

Johan Crusefalk

Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakta Johan Crusefalk om du vill:

  • Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
  • Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Telefonnummer: 021-39 39 50