Visa sökformulär

Ombudsman och äldrekommission

Om du har funderingar, synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning så kan du vända dig till Västerås stads ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Du kan även ge förslag på verksamhetsutvecklande åtgärder till Äldrekommissionen.

Ombudsmannen

Västerås stad har en ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Ombudsmannens uppdrag är att, tillsammans med äldrekommissionen och Mälardalens högskola, bevaka äldrefrågor och arbeta med utveckling och förbättring på äldreområdet.

Ombudsmannen är en ingång för västeråsarna att lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre och för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i gruppbostad enligt LSS. Du kan även lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Rollen som tjänsteman ger ombudsmannen befogenhet att hantera individ- och sekretessuppgifter. Därför kan ombudsmannen ta hand om klagomål som handlar om enskilda personers vård- och omsorgsinsatser. Ombudsmannen ser sedan till att klagomålen dokumenteras, diarieförs och går till berörd utförare för att användas för verksamhetsutveckling. Ombudsmannen följer på olika sätt, och vid olika tillfällen under året, upp hur de lämnade klagomålen använts för kvalitetsutveckling hos utföraren.

I ombudsmannens uppgifter ingår att

  • Ta in uppgifter tre gånger per år från alla utförare/leverantörer gällande synpunkter, klagomål och hanteringen enligt lex Sarah
  • Ger stöd till politiker i berörda nämnder i komplexa individärenden
  • Utvecklar metoder för uppföljning och för att hämta in uppgifter
  • Göra uppföljningar av verksamheterna tillsammans med beställarna
  • Sammanställa, analysera och redovisa de inhämtade uppgifterna om synpunkter, klagomål och lex Sarah-hanteringen på aggregerad (sammantagen) nivå till nämnd

Äldrekommissionen

Äldrekommissionens uppdrag är att stödja kvaliteten inom äldreomsorgen i Västerås. Kommissionen ska rikta ljuset mot områden inom äldreomsorgen som är i behov av utveckling och ska, i samverkan med Västerås stads ombudsman och Mälardalens högskola (MDH), lämna förslag till verksamhetsförbättringar.

Äldrekommissionen vill få synpunkter från många håll, så att bilden av äldreomsorgen och behoven av förbättring blir komplett. Kommissionen välkomnar därför dig som har insatser från äldreomsorgen att höra av dig, men också du som är anhörig, personal eller engagerad samhällsmedborgare med intresse för äldrefrågor.

Kommissionen består av ett antal personer som alla har stark koppling till äldreområdet. Kopplingen kan vara genom tidigare lång yrkeserfarenhet eller som företrädare för föreningar som exempelvis Pensionärernas Riksorganisation (PRO), SPF Seniorerna, Demensförbundet eller Anhörigvårdarna.

Kommissionen är fristående från den kommunala organisationen och har inget uppdrag att hantera personärenden. Samtliga medlemmar i kommissionen arbetar helt ideellt och utan ersättning.

I äldrekommissionen ingår

  • Birgitta Hedén (ordförande)
  • Bengt G. Andersson (ledamot)
  • Lars Björklund (ledamot)
  • Sven-Erik Henriksson (ledamot)
  • Tord Lindström (ledamot)
  • Krister Molin (ledamot)

Till äldrekommissionen kan du vända dig om du vill

  • Framföra förslag till förbättringsåtgärder
  • Lämna synpunkter på insatser för äldre. Om det gäller enskilda personers insatser så lämnar äldrekommissionen över dina synpunkter till ombudsmannen som i sin tjänstemannaroll kan hantera personuppgifter. Synpunkter kan lämnas anonymt.

Äldrekommissionen har följande kontaktuppgifter:
E-post: aldrekommission@vasteras.se
Telefon: 073-0452550, telefontid måndag till fredag klockan 9.00 till 12.00.


Kontakta oss

Johan Crusefalk

Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakta Johan Crusefalk om du vill:

  • Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
  • Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Telefonnummer: 021-39 39 50

Det här händer i Västerås

  • Öppet hus på Naturskolan Asköviken

    Ta med dig fikakorgen och gör en utflykt till Askövikens sensommarnatur. Du kan följa med Naturskolans guider ut i hagmarken för att titta på småkryp och växter. Du kan också håva i bäcken och undersök vilka som bor där.

  • Arkeologidagen på Anundshög

    En heldag för hela familjen. Med stridsuppvisning av Stockholms Fria Vikingar, arkeologiutgrävning för barnen och mycket annat.

Nytt i Västerås

  • Ortsanalysen för Kvicksund är klar

    Nu är den klar! Västerås stad och Eskilstuna kommun har tillsammans tagit fram Ortsanalys och utvecklingsplan för Kvicksund . Handlingen ska vara en inspiration och vägledning för olika utvecklingsprojekt i Kvicksund, med olika initiativtagare. Planen togs fram i dialog med kvicksundsbor, förening...

  • Rapporter från förskole- och skolenkäter 2020

    Barn- och utbildningsförvaltningen arbetar ständigt med att förbättra och utveckla kvaliteten i verksamheten. Rapporterna och resultaten från årets förskole- och skolenkäter är nu tillgängliga.

  • Rapport från förskoleenkäter 2020

    I årets förskoleenkät är vårdnadshavare generellt nöjda med verksamheten i förskolan, och nöjdheten har ökat något sedan förra året. De är mest nöjda med förskolornas arbete med normer och värden, och minst nöjda med personaltäthet och antal barn per avdelning.

Hjälpte informationen på denna sida dig?