Visa sökformulär

Ombudsman och äldrekommission

Om du har funderingar, synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning så kan du vända dig till Västerås stads ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Du kan även ge förslag på verksamhetsutvecklande åtgärder till Äldrekommissionen.

Ombudsmannen

Västerås stad har en ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Ombudsmannens uppdrag är att, tillsammans med äldrekommissionen och Mälardalens högskola, bevaka äldrefrågor och arbeta med utveckling och förbättring på äldreområdet.

Ombudsmannen är en ingång för västeråsarna att lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre och för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i gruppbostad enligt LSS. Du kan även lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Rollen som tjänsteman ger ombudsmannen befogenhet att hantera individ- och sekretessuppgifter. Därför kan ombudsmannen ta hand om klagomål som handlar om enskilda personers vård- och omsorgsinsatser. Ombudsmannen ser sedan till att klagomålen dokumenteras, diarieförs och går till berörd utförare för att användas för verksamhetsutveckling. Ombudsmannen följer på olika sätt, och vid olika tillfällen under året, upp hur de lämnade klagomålen använts för kvalitetsutveckling hos utföraren.

I ombudsmannens uppgifter ingår att

  • Ta in uppgifter tre gånger per år från alla utförare/leverantörer gällande synpunkter, klagomål och hanteringen enligt lex Sarah
  • Ger stöd till politiker i berörda nämnder i komplexa individärenden
  • Utvecklar metoder för uppföljning och för att hämta in uppgifter
  • Göra uppföljningar av verksamheterna tillsammans med beställarna
  • Sammanställa, analysera och redovisa de inhämtade uppgifterna om synpunkter, klagomål och lex Sarah-hanteringen på aggregerad (sammantagen) nivå till nämnd

Äldrekommissionen

Äldrekommissionens uppdrag är att stödja kvaliteten inom äldreomsorgen i Västerås. Kommissionen ska rikta ljuset mot områden inom äldreomsorgen som är i behov av utveckling och ska, i samverkan med Västerås stads ombudsman och Mälardalens högskola (MDH), lämna förslag till verksamhetsförbättringar.

Äldrekommissionen vill få synpunkter från många håll, så att bilden av äldreomsorgen och behoven av förbättring blir komplett. Kommissionen välkomnar därför dig som har insatser från äldreomsorgen att höra av dig, men också du som är anhörig, personal eller engagerad samhällsmedborgare med intresse för äldrefrågor.

Kommissionen består av ett antal personer som alla har stark koppling till äldreområdet. Kopplingen kan vara genom tidigare lång yrkeserfarenhet eller som företrädare för föreningar som exempelvis Pensionärernas Riksorganisation (PRO), SPF Seniorerna, Demensförbundet eller Anhörigvårdarna.

Kommissionen är fristående från den kommunala organisationen och har inget uppdrag att hantera personärenden. Samtliga medlemmar i kommissionen arbetar helt ideellt och utan ersättning.

I äldrekommissionen ingår

  • Birgitta Hedén (ordförande)
  • Bengt G. Andersson (ledamot)
  • Lars Björklund (ledamot)
  • Sven-Erik Henriksson (ledamot)
  • Tord Lindström (ledamot)
  • Krister Molin (ledamot)

Till äldrekommissionen kan du vända dig om du vill

  • Framföra förslag till förbättringsåtgärder
  • Lämna synpunkter på insatser för äldre. Om det gäller enskilda personers insatser så lämnar äldrekommissionen över dina synpunkter till ombudsmannen som i sin tjänstemannaroll kan hantera personuppgifter. Synpunkter kan lämnas anonymt.

Äldrekommissionen har följande kontaktuppgifter:
E-post: aldrekommission@vasteras.se
Telefon: 073-0452550, telefontid måndag till fredag klockan 9.00 till 12.00.


Kontakta oss

Johan Crusefalk

Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakta Johan Crusefalk om du vill:

  • Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
  • Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Telefonnummer: 021-39 39 50

Det här händer i Västerås

  • Arkeologidagen på Anundshög

    En heldag för hela familjen. Med stridsuppvisning av Stockholms Fria Vikingar, arkeologiutgrävning för barnen och mycket annat.

  • Pettersbergsdagen

    Pettersbergsdagen är en stadsdelsfest för hela familjen arrangerat av olika verksamheter och föreningar verksamma på Pettersberg. Kom och ha skoj tillsammans. Ta med vänner och familj!

Nytt i Västerås

  • Hjälp oss utveckla naturområdet på Badelunda och Bjurhovda

    Vi vill veta vad du tycker om natur- och kulturområdet som ligger på Bjurhovda och Badelunda. Hur använder du området i dag, vad har du för favoritplatser och vad vill du kunna göra här i framtiden? Svara på några frågor på webben och var med och påverka utvecklingen.

  • Besöksförbudet hävt – så här arbetar vi nu

    Från 1 oktober finns det möjlighet att göra besök hos anhöriga inom äldreomsorgen igen. Vi förstår att många ser fram emot det och undrar hur det ska gå till. Vi har i dagarna fått rekommendationer från myndigheterna och behöver lite tid att planera så att besöken blir säkra för de äldre.

  • Ny visselblåsarfunktion i Västerås stad

    Nu finns en visselblåsarfunktion i Västerås stad, som ska underlätta för den som misstänker korruption, oegentligheter eller allvarliga missförhållanden i våra verksamheter. Visselblåsarfunktionen kan användas av vem som helst.

Hjälpte informationen på denna sida dig?