Anlita hantverkare

Om du ska renovera eller bygga om hemma kanske du behöver anlita en hantverkare. Hur ska jag veta vilken hantverkare jag ska välja? Att hitta rätt hantverkare är inte det lättaste, men nog så viktigt.

Den årliga boendemånaden

Västerås stads konsumentjuridiska rådgivare sätter årligen under en månad extra fokus på frågor som har med boendet att göra, eftersom det är en av de vanligaste frågorna till konsumentvägledningen. Syftet med boendemånaden är att nå ut med information för att försöka minska antalet hantverkartvister.

Kvinna i röd tröja som snickrar

Frågorna vi får till konsumentvägledningen handlar ofta om reklamationer av olika slag, till exempel en konsument som är missnöjd med ett arbete som en hantverkare har gjort eller att hantverkaren dröjer med att färdigställa en tjänst eller att det råder otydligheter i vad man avtalat om vad som ska göras. Även frågor om priset för tjänsten, att det till exempel blivit dyrare än vad man avtalat, är vanliga frågeställningar.

Fokus på privatekonomi ur ett boendeperspektiv

Under april månad sätter vi extra fokus på att svara på frågor som har med boendet att göra. Västerås stads konsumentjuridiska rådgivare, bygglovshandläggare och energi- och klimatrådgivare går samman för att gemensamt dela med sig av sina kunskaper inom sina respektive områden.

I en turbulent tid, med stigande priser för varor och tjänster och räntekostnader för bolån behöver många se över sin privatekonomi extra noga. Det finns en hel del du kan tänka på för att spara pengar eller för att göra smarta och ekonomiska val.

  • Konsumentvägledningen hjälper dig att få bättre koll på dina lagstadgade rättigheter kring reklamationer av varor och tjänster, för att spara pengar.
  • Klimat- och miljötänk ur ett boendeperspektiv - energi- och klimatrådgivarna har svaren! expertis inom energi och klimatfrågor ur ett boendeperspektiv. De kan svara på frågor om hur du kan spara pengar genom att bygga energieffektivt, om du funderar på att sätta upp solpaneler på villataket eller vilket uppvärmningssystem som bäst passar bäst. Eller om du har frågor om att skaffa laddstolpe och elbilsladdning i hemmet. Du hittar länk till energi- och klimatrådgivarna i länklistan nederst på denna sida.

Bygglov eller bygganmälan, vad är det som gäller? Vad ska jag skicka in för att min ansökan ska vara så korrekt som möjligt? Bygglovshandläggarna kan svara på om det du planerar göra kräver bygglov eller inte – vi lotsar dig rätt på vägen.

Kontrollera företaget och skriv avtal

Om du ska renovera eller bygga om hemma kanske du behöver anlita en hantverkare. Att hitta rätt hantverkare är inte det lättaste, men nog så viktigt. Konsumentvägledarnas bästa tips är att alltid göra en noggrann efterforskning om företaget. Det är väl investerad tid. Blir du inte nöjd är det bra att känna till att Konsumenttjänstlagen gäller även när du anlitar hantverkare.

Ett annat handfast råd är att skriva ett avtal med företaget. Det minskar risken för missförstånd. Ett skriftligt avtal är en trygghet för både konsumenten och näringsidkaren. Se till att allt ni kommer överens om står i avtalet: vad som ska göras, när arbetet ska vara klart, vad som händer om det inte blir klart i tid, pris och förseningsvite. På Komsumentverkets webbplats hittar du exemepl på ett standardavtal för hantverkstjänster, som du kan använda om du ska anlita en hantverkare.

Standardavtal för hantverkstjänster, konsumentverket.se

Jämför hantverkare innan du väljer

Våra absoluta bästa tips är att jämföra och kolla upp hantverkaren noga innan du väljer vem du ska anlita. Ta in flera offerter och jämför. När du valt vem du vill anlita skriv ett avtal och var noga med att skriva in allt ni kommer överens om, betala inte i förskott eller för något arbete som inte är fackmässigt utfört eller inte stämmer överens med vad du och hantverkaren har kommit överens om.

  • Ta in offerter och jämför.
  • Skriv avtal med hantverkaren.
  • Betala inte i förskott.
  • Betala inte för något som inte är fackmässigt utfört eller som avviker ifrån vad ni avtalat om.

Reklamationsrätt för fel i upp till 10 år

Lagen reglerar också vad som gäller om det uppstår fel när arbetet är klart. För vissa arbeten i din bostad har du rätt att klaga på fel i upp till tio år.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Kostnadsfri, opartisk och vägledande rådgivning för konsumenter och näringsidkare i Västerås.

Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås.

Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.

Avvikande öppettider som semestrar och helger framgår av vår telefonsvarare.

Telefonnummer: 021-39 20 00

konsument@vasteras.se