Ersättning för hemtjänst i annan kommun
Kommun/utförare som tillfälligt utför hemtjänst åt en person med Västerås som hemkommun hittar här information och e-blanketter.
Så här fungerar det
När en person har fått tillfälligt beslut om hemtjänst i annan kommun är det hemkommunen, i det här fallet Västerås stad, som ska ersätta utförd hemtjänst. Det är Västerås stads taxor som gäller.
För att ersättning ska betalas ut krävs följande
- Ett beslut om hemtjänst från biståndshandläggare i Västerås stad
- Fakturaunderlag som skickas via e-tjänsten nedan där ni fyller i personuppgifter och utförd hemtjänst. Den ska lämnas månadsvis till Västerås stad i efterhand, senast den 5:e efterföljande månad.
- Avgiftsunderlag som också skickas via e-tjänsten nedan. Den ska lämnas månadsvis till Västerås stad i efterhand, senast den 5:e efterföljande månad.
- E-faktura som skickas via Visma Proceedo. Läs mer under rubriken E-faktura via Visma Proceed.
Ersättning 2025
- Ersättning för dubbelbemanning ingår i grundtaxan per timme. Du kan inte få extra ersättning för dubbelbemanning.
- Hemtjänst dagtid tätort 507 kronor per timme.
- Hemtjänst dagtid landsbygd 769 kronor per timme
- Trygghetslarm 23 kronor per dag eller 684 kronor för en hel månad.
E-faktura via Visma Proceedo
All fakturering till Västerås stad ska ske i elektroniskt format. Västerås stad har Visma Proceedo som VAN-operatör.
Organisationsnummer: 212000-2080
GLN: 7340076800054
Peppol-ID: 0007:2120002080
Fakturan märks med referensen: AN001
Ni ska inte skriva vare sig namn eller personnummer eller liknande i fakturan. Ni skriver alla personuppgifter i fakturaunderlaget, se punkt 2.
Har ni inte tillgång till e-faktura, posta faktura till
Västerås stad
AN001
Box 1150
721 29 Västerås
Frågor om ersättningen
Mejla frågor om ersättning till ersattningvoo@vasteras.se eller om du behöver hjälp. Mejla inga personuppgifter!
E-fakturaanslutning
Om ni har frågor eller behöver hjälp med att ansluta till e-faktura mejla frågan till ehandelsupport@vasteras.se