Visa sökformulär

Hemtjänst

För vem

Vem har rätt till hemtjänst?

Du som har det svårt att klara de dagliga sysslorna i hemmet kan få hemtjänst. Du ansöker om hemtjänst hos en biståndshandläggare som utifrån dina behov utreder vilket stöd du kan få. När utredningen är klar får du ett beslut skickat hem till dig med posten. Där står det om du blivit beviljad hemtjänst och vad du i så fall ska få hjälp med. Hemtjänsten regleras i Socialtjänstlagen och är en del av socialtjänsten. Hemtjänstens syfte är att se till att kommunens invånare har en skälig levnadsnivå, det vill säga att de grundläggande behoven är tillgodosedda när det gäller till exempel hälsa och hygien.

Kostnad för hemtjänst

Avgiften för hemtjänsten beror på vilken typ av service du får och hur mycket. Det finns en maxtaxa på 2 089 kronor per månad, mer än så behöver du aldrig betala.

Avgifter för omsorg, stöd och hjälp

Överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för att få hjälp. 

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Så här gör du

Hur ansöker jag om hemtjänst?

steg 1

Kontakta en biståndshandläggare på telefonnummer 021-39 27 25. En utredning om dina behov startar. Utredningen tar oftast inte mer än en vecka.

Ring 021-39 27 25

steg 2

Ett beslut skickas till dig med posten. Har du blivit beviljad hemtjänst kan du själv välja leverantör. Du kan också tillsammans med din biståndshandläggare välja e-hemtjänst.

steg 3

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för hjälp.

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Leverantörer i Västerås

Har du blivit beviljad hemtjänst har du möjlighet att välja leverantör av din hemtjänst. Det finns flera olika leverantörer i Västerås.

Din biståndshandläggare kommer att hjälpa dig med de praktiska detaljerna kring ditt val av utförare.

Det är frivilligt att välja leverantör. Om du inte kan eller vill välja leverantör så kommer Västerås stad att tilldela dig en leverantör. De leverantörer som idag är så kallade ickevalsalternativ är Västerås stad Vård och omsorg och Skultuna kommundelsförvaltning.

Hemtjänst utan hembesök

Har du, eller någon i din närhet behov av tillsyn på natten? I Västerås stad tar vi hjälp av teknik i form av en trygghetskamera för att göra din nattsömn trygg, säker och ostörd.

Så fungerar det. En trygghetskamera placeras i ditt sovrum och installeras kostnadsfritt av Västerås stads tekniker. När kameran är på plats kan hemtjänstpersonal titta till dig på distans via en dator, på de klockslag som du och din hemtjänstutförare kommit överens om. Hur ofta du får tillsyn beror på ditt behov. Ingen film sparas eller lagras.

Hemtjänstpersonalen som utför tillsynen av dig behöver en nyckel till din bostad för att kunna komma in om du behöver hjälp. Du lämnar nyckeln i samband med installationen av trygghetskameran eller direkt till din hemtjänstutförare.

Vem kan få en trygghetskamera?
Tillsyn med trygghetskamera kan erbjudas dig som har behov av att någon tittar till dig. Du kan få trygghetskameran efter biståndsbeslut om hemtjänst eller boendestöd, om din känsla av trygghet inte kan tillgodoses via trygghetslarm.

Vill du ansöka om tjänsten eller veta mer kan du kontakta Västerås stads Kontaktcenter på telefon 021-39 27 25.

Du kan läsa mer om hur Västerås stad arbetar med välfärdsteknik på sidan Välfärdsteknologi.


Trygghetskamera på ett bord bredvid en växt.

Så här ser en trygghetskamera ut

Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Beslut

När det gäller enskilda beslut om vem som ska få hemtjänst är det stadens biståndshandläggare som har ansvaret. Varje ansökan om stöd i hemmet prövas enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Ansvar

Ansvaret för att hemtjänsten fungerar som den ska ligger på äldrenämnden. Nämnden fattar de politiska beslut som sätter upp riktlinjerna för hur Västerås hemtjänst ska bedrivas. Nämnden sluter också avtal med leverantörerna, samt följer upp och utvärderar verksamheterna fortlöpande.

Leverantörer

Hemtjänsten drivs antingen av den kommunala utföraren eller av entreprenörer som staden har avtal med. Alla leverantörer måste leva upp till de krav på kvalitet som Västerås stad har ställt upp.

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Öppettider: Vardagar 07:30-17.00

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Johan Crusefalk

Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontakta Johan Crusefalk om du vill:

  • Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
  • Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Telefonnummer: 021-39 39 50





E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Dags för lövsopning

    Hösten är här och det betyder att det faller massor av löv på gator, gång- och cykelbanor. De närmaste veckorna sopas löven upp i den årliga lövsopningen. 

  • Bjurhovdagaraget öppet

    Parkeringsgaraget under Bjurhovda centrum som brandskadades i söndags är nu öppet igen.

  • Tyck till om nya hundrastgårdar

    Var med och påverka var hundrastgårdar ska byggas i framtiden. Fram till den 20 december kan du lämna synpunkter på förslaget till handlingsplan för hundrastgårdar.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?