Kontaktperson

En kontaktperson är en medmänniska som fungerar som ett stöd till dig som har en funktionsnedsättning, till exempel på dina fritidsaktiviteter. Kontaktpersonen utför uppdraget på sin fritid och förmedlas av Västerås stad.

Om kontaktperson

Vanligtvis träffar du din kontaktperson 2 gånger i månaden. Vad ni gör tillsammans beror på vad du har för önskemål – ni kommer överens om det tillsammans.

Kontaktpersonen är en privatperson som utför sitt uppdrag på sin fritid och viss ersättning betalas ut. Kontaktpersonen ska inte fungera som en ledsagare eller personlig assistent; dessa har ett större ansvar och har det som sitt arbete att hjälpa personer med funktionshinder.

För vem

Vem kan få?

Kontaktpersoner är till för den som är isolerad och saknar egna sociala kontakter. Alla som har en funktionsnedsättning kan ansöka om kontaktperson. Det är en rättighet enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Insatsen är dock behovsprövad, vilket innebär att handläggarna gör en bedömning från fall till fall om en kontaktperson behövs.

Så här gör du

Hur går det till?

Steg 1

Du ansöker om att få en kontaktperson hos en biståndshandläggare. Biståndshandläggarna når du genom Kontaktcenter, telefon 021-39 27 25. Du kan också skicka en skriftlig ansökan. Använd blanketten Begäran om insatser enligt LSS.

Begäran om insatser enligt LSS Word, 298 kB.

Steg 2

Om du blir beviljad kontaktperson tilldelar kommunen dig en person som anmält sig frivilligt. I den mån det går försöker vi matcha ihop personer enligt era intressen.

Steg 3

Vem som helst av er kan när som helst välja att säga upp avtalet.

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!

Formulär för synpunkter och klagomål

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25

kontaktcenter@vasteras.se
Kontakt

Relaterade dokument