Bli mer källsäker – så här slår du hål på falsk information
Just nu pågår en kampanj som riktar sig till alla västeråsare. Syftet är att öka medvetenheten om desinformation. Desinformation handlar om spridning av falsk information med avsikt att vilseleda, förvilla eller manipulera mottagaren.
Blir du arg, rädd eller stressad - blir du lättare lurad
Desinformation använder psykologiska knep för att göra oss mer lättlurade. När vi blir stressade, oroliga, rädda eller arga blir vi också mer lättlurade. Då är det lätt för oss att gå på sådant vi annars inte skulle lita på. Dessutom är den falska informationen ofta inbäddad i helt sann information, vilket gör berättelserna lättare att tro på och svårare att slå hål på.
Slå hål på falsk information
Använd den här checklistan:
- Från vem kommer informationen?
Är det en trovärdig person? - Var finns informationen?
Finns den publicerad på en trovärdig plats? - Varför informeras det om detta?
Är det någon som vinner på att du tror på informationen? Blir du rädd, orolig eller arg av informationen är det ännu viktigare att du kontrollerar trovärdigheten. - Stäm av med fler källor.
Är det sant? Om du hittar fler källor, se till så att de inte hänvisar till varandra.
Desinformation skadar förtroenden och skapar felaktiga rykten
Målet med desinformation kan vara att påverka folks åsikter, skapa förvirring, skada någons rykte eller främja en specifik agenda. Desinformation kan förekomma i olika former, inklusive falska nyheter, felaktig information, förvrängda fakta och propaganda. Kampanjen mot desinformation ska göra västeråsarna mer medvetna och källkritiska.
– Syftet med vår kampanj är att få fler att bli källkritiska och öka västeråsarnas förståelse för att det finns stater och individer som vill oss i Sverige och Västerås illa, och som mycket målmedvetet driver desinformations- och påverkanskampanjer mot oss. Det är viktigt att alla invånare känner till vad som kännetecknar desinformation och hur man kan skydda sig, säger Sara Eklind, kommunikationsdirektör Västerås stad.
Om kampanjen
Kampanjen består av AI-manipulerade och animerade bilder av Mälaren med Västerås i bakgrunden. Runt Utter inn, cirkulerar ett par hajar. Kampanjen kommer att synas på skyltar på stan, på aktörernas webbplatser och i sociala medier. Förhoppningen är att västeråsarna hajar till och blir intresserade av att bli källsäkra.
Kampanjen är framtagen i samverkan med:
Bostads AB Mimer, Mälardalens universitet, Mälarenergi, Mälarhamnar AB, Vafabmiljö, Västerås flygplats, Västerås stad och Räddningstjänsten Mälardalen.
Rekommenderade nyheter
Sidan uppdaterades den