Digitala tjänster gör det enklare att söka hjälp inom vård och omsorg
Nu kan du få vård och omsorg på ett smidigt sätt genom våra nya e-tjänster
- Vi är glada att kunna erbjuda dessa nya digitala tjänster till våra kunder. E-tjänsten innebär att vi följer med i samhällets utveckling inom digitalisering och gör ansökningsprocessen både enklare och mer tillgänglig för alla, säger Anne Almqvist, digitaliseringschef, vård och omsorgsförvaltningen.
Med de nya e-tjänsterna blir det enklare och säkrare för våra kunder att ansöka om olika former av stöd. Genom att identifiera sig med Bank-id går det att ansöka om olika typer av tjänster, exempelvis ansökan om korttidsplats, trygghetslarm eller personlig assistans.
- Tidigare behövde våra kunder fylla i pappersblanketter och skicka dem till oss via posten, eller ringa till vårt kontaktcenter för att få hjälp. Nu blir det mycket enklare att göra sin ansökan online. För de som behöver hjälp med sin ansökan går det fortfarande bra att ansöka via Kontaktcenter, säger Anne Almqvist.
E-tjänster att söka inom vård och omsorg
Insatser yngre än 65 år:
Hjälp och stöd i hemmet
Bryta isolering
Bostad med särskild service (för personer med funktionsnedsättning)
Sysselsättning/Dagverksamhet
Korttidsplats
Insatser 65 år och äldre:
Hjälp i hemmet
Trygghetslarm
Särskilt boende
Korttidsvistelse
Dagverksamhet
Avlastning
Månadsbidrag
Insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade):
Personlig assistans
Ledsagarservice
Kontaktperson
Avlösarservice i hemmet
Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
Korttidstillsyn
Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn eller ungdom
Boende med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna
Daglig verksamhet
Förhandsbesked - för sökande från annan kommun
Individuell plan - för dig med beviljad insats
Rekommenderade nyheter
Sidan uppdaterades den