Visa sökformulär

Kundundersökningar för bygg, mark och miljö

Vi gör en undersökning om service en gång om året. I den har vi bland annat med områden som bygglov, markupplåtelser och miljö- och hälsoskyddstillsyn.

Om resultatet av undersökningen

I NKI-servicemätning, som undersökningen heter, mäts både Nöjd-kund-index och ett antal service­faktorer. Resultatet gäller mätningen som pågick under hela 2018. Vi redovisar här lite kort för varje kategori. Du kan läsa hela under­sökningen i en PowerPoint-fil längre ner på sidan.
Sedan 2015 svarar både företag, privat­personer och andra intressenter på frågorna i under­sökningen.

Bygglov

Nöjd-kund-index i snitt på 68. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 66
  • Tillgänglighet 67
  • Bemötande 74
  • Kompetens 70
  • Rättssäkerhet 73
  • Effektivitet 63

Förslag till för­bättring för ökad nöjdhet är att se över rutiner för ökad effektivitet och information. Det gäller fram­för allt för­mågan att hålla tiden för handläggning och information på webbplatsen.

Miljö- och hälsoskyddstillsyn

Nöjd-kund-index i snitt på 76. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 74
  • Tillgänglighet 80
  • Bemötande 84
  • Kompetens 75
  • Rättssäkerhet 78
  • Effektivitet 79

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner för kompetens och effektivitet. Det gäller fram­för allt möjlig­heten att för­bättra förmåga att ge råd och vägledning samt hålla tiden för handläggning.

Markupplåtelser

Nöjd-kund-index i snitt på 74. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 73
  • Tillgänglighet 74
  • Bemötande 80
  • Kompetens 74
  • Rättssäkerhet 77
  • Effektivitet 74

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner kring effektivitet och kompetens.

Stadshuset med vy från Fiskartorget

Är du intresserad av hela rapporten eller äldre undersökningar? Kontakta Maria Spennare: maria.spennare@vasteras.se, eller 021-39 51 00.

Det här händer i Västerås

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 26 september

    Torsdagen den 26 september sammanträder byggnadsnämnden. Allmänhetens frågestund är i Röda rummet klockan 13.00. Själva sammanträdet startar klockan 13.15 och inleds med en öppen del.

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 17 oktober

    Torsdagen den 17 oktober sammanträder byggnadsnämnden. Allmänhetens frågestund är i Röda rummet klockan 13.00. Själva sammanträdet startar klockan 13.15 och inleds med en öppen del.

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 21 november

    Torsdagen den 21 november sammanträder byggnadsnämnden. Allmänhetens frågestund är i Röda rummet klockan 13.00. Själva sammanträdet startar klockan 13.15 och inleds med en öppen del.

Nytt i Västerås

  • Ny digital tjänst underlättar för restauranger

    Västerås stad har nu anslutit sig till den nationella plattformen verksamt.se, som gör det lättare för restaurangföretag att ansöka om de tillstånd de behöver för att driva sin verksamhet. De företag som redan har sina tillstånd behöver inte göra någonting.

  • Vad händer på Fridnäs?

    Vad händer med skolan och skolpaviljongerna? Hur ska den nya bebyggelsen utvecklas med hänsyn till kulturmiljö och omgivning? Det finns en del frågor om vad som händer inom detaljplaneprocessen om Fridnäs. Läs gärna det nya dokumentet med frågor och svar!

  • Semesterstängt på Rubingatan

    Under tiden 15 juli till 5 augusti pågår inga arbeten med maskiner på Rubingatan. Eventuellt kommer mindre arbeten som stensättning att pågå under sommaren. Rubingatan är namnet på den nya gata som går utanför Fridhemsskolan i Bäckby.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?