Visa sökformulär

Kvarnbacka 3:1

Här hittar du svar på ett antal återkommande frågor om avfallsverksamheten på fastighet Kvarnbacka 3:1 i Skultuna. Frågorna och svaren är utifrån miljö- och hälsoskyddsförvaltningens uppdrag och tillsyn av verksamheten på fastigheten.

Frågor och svar 

Vad händer i ärendet?

Företaget NM Trading & Transport AB har sin verksamhet på Kvarnbacka 3:1. Verksamheten anmäldes i maj 2018 och ska lagra, sortera och bearbeta bygg- och rivningsavfall. Enligt anmälan ska inget farligt avfall finnas.

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen (MHF)
NM Trading och Transport (företaget)

September 2019

  • Den 24 september tar miljö- och konsumentnämnden två beslut som rör företaget. Det första beslutet handlar om anmälan om uppförande av vallen. Innan den kan påbörjas måste det finnas marklov beslutat av byggnadsnämnden. Det andra beslutet rör företagets anmälan om att få använda järnsand för hårdgörande av arbetsyta. Nämnden beslutade att förbjuda detta.

Juli 2019

  • 10 juli MHF gör ett tillsynsbesök på företaget för att följa upp föreläggandet och anmälan om att uppföra en vall. MHF konstaterar att avfallsmängderna minskat. Vid besöket diskuterades vallens utformning och syfte. Anmälan om vallen behöver kompletteras för att MHF ska kunna ta ställning. Nästa tillsynsbesök planeras till augusti.

Juni 2019

  • 3 juni har miljö- och hälsoskyddsförvaltningen möte med representanter från företaget och konsult från WSP på anläggningen. MHF gick igenom förbudet och de skyddsåtgärder som MHF ser som nödvändiga och hanteringen av de klagomål som kommit in från de boende i Skultuna. Företaget förklarade att sorteringen är i full gång och att det körs ut behandlat avfall. Man kom överens om att företaget ska lämna månadsrapporter för avfall för april och maj och i fortsättningen skicka rapporter kvartalsvis resten av 2019.
  • 11 juni Företaget lämnar in en anmälan om att uppföra en vall som buller- och insynsskydd. MHF handlägger anmälan och arbetar med ett nytt föreläggande om skyddsåtgärder mot verksamheten.

Maj 2019

  • 29 maj har miljö- och hälsoskyddsförvaltningen möte med företagets konsult från WSP. Man kom överens om följande åtgärder: ett skyddsavstånd och en invallning/avskärmning mot Svartån, avfallet ska vara på hårdgjord yta, området ska städas regelbundet och avfallsmängderna måste minskas.

April 2019

  • 1 april lämnade företaget in sitt egenkontrollprogram till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
  • 5 april Efter många klagomål om brandrök från avfallsanläggningen gör miljö- och hälsoskyddsförvaltningen ett obokat besök. Det uppstår fortfarande brandrök på anläggningen från tidigare bränder och som täcks med jordmassor för att kväva och hindra fler bränder.
  • 16 april Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen besöker Skultuna för att kontrollera eventuell lukt från avfallsanläggningen. I fortsättningen kommer MHF att kontrollera boendestörningar i samband med skriftliga klagomål.

MHF bedömer att avfallsmängderna måste minskas.  Att avfallet sorteras är en förutsättning för att avfallsmängderna ska kunna minskas. Verksamheten sorterar avfallet för borttransport hela dygnet. Ett totalförbud mot verksamheten skulle innebära att avfallshögarna blir kvar på anläggningen.

  • 23 april fick företaget ett föreläggande och förbud. Det innebär ett förbud mot att ta emot mer avfall och ett föreläggande att arbete inte ska ske mellan 22.00 - 06.00.

Mars 2019

Efter inspektionen får företaget ett nytt föreläggande där miljö- och konsumentnämnden förbjuder företaget att ta emot mer bygg- och rivningsavfall innan de lämnar uppgifter om varifrån avfallet kommer, hur mycket som levererats, och hur många ton avfall som finns på anläggningen i dagsläget. Företaget måste också redogöra hur marken under avfallet är utformat. Företaget ska lämna uppgifterna senaste den 21 mars 2019.

Uppgifterna från företaget är en förutsättning för att MHF ska kunna bedöma verksamhetens miljöpåverkan.

  • 21 mars: MHF får in den skriftliga redovisningen som krävts in från bolaget.
  • 26 mars: MHF gör en inspektion på anläggningen för att gå igenom uppgifterna i den skriftliga redovisningen och för att titta på sorteringen. Vid inspektionen kommer MHF och bolaget överens om att de skriftligen ska redovisa sitt egenkontrollprogram, en verksamhetsbeskrivning och en årsrapport för verksamheten.
  • 27 mars: En ny brand sker på anläggningen. Räddningstjänsten är först på plats och bolaget ansluter för att släcka branden.
  • 28 mars: MHF är på plats på anläggningen för att följa upp branden och skapa en uppfattning om dess omfattning. Främst har jordmassor använts för att kväva elden.

Februari 2019

Brand utbryter på fastigheten i en av högarna med osorterat bygg- och rivningsavfall. Anmälningspliktiga verksamheter är skyldiga att meddela tillsynsmyndigheten, MHF, när driftstörning sker.

  • MHF besökte fastigheten tisdagen den 12 februari och får en redogörelse av händelsen.
  • En ny inspektion gjordes den 27 februari för att följa upp beslutet om försiktighetsåtgärder som företaget fick vid anmälan i maj 2018.

Oktober 2018 

  • Fastigheten fylls på med byggavfall och allmänheten hör av sig till MHF. MHF gör en inspektion i slutet av oktober där mängden avfall kontrolleras. Mängden avfall ligger inom gränsen för anmälningsplikt. MHF uppmanar företaget att redovisa avfallets ursprung.

Juni 2018

  • Material börjar köras till anläggningen innan midsommar. MHF besöker platsen. Den ena hårdgjorda ytan av två är fylld av bygg- och rivningsavfall. Dessutom har balar med avfall (främst flis) placerats ut mot vägen. MHF träffar platsansvarig och meddelar att företaget behöver hårdgöra mer yta om de ska lagra mer avfall.

Maj 2018

  • Anmälan tas emot av MHF som skriver ett föreläggande.


Vilken roll har Västerås stads miljö- och hälsoskyddsförvaltning (MHF) i ärendet?
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningens uppdrag är att se till att miljöfarliga verksamheter följer miljölagstiftningen och de krav MHF ställer. Det görs främst genom tillsyn. Verksamheter är ansvariga att redovisa sin egenkontroll, dvs hur de uppfyller miljölagstiftningen. Den redovisningen ska göras kontinuerligt för att MHF ska kunna bedöma verksamheternas miljöpåverkan. Miljöfarliga verksamheter ska på begäran från MHF redovisa uppgifter om sin verksamhet och påverkan på miljön, exempelvis genom resultat från vattenprover. Om MHF upptäcker brister i tillsynen får verksamheten möjlighet att åtgärda dessa. Om det inte sker kan MHF ställa ytterligare krav genom föreläggande med eller utan vite. Och om MHF misstänker miljöbrott ska en anmälan om misstänkt brott göras till polisen.

Vad menas med hårdgjord yta?
En hårdgjord yta är ett tätt, ofta gjutet underlag; betong eller asfalt. Det är ett villkor för lagring av bygg- och rivningsavfall som inte ska ligga direkt på marken och släppa ifrån sig eventuella skadliga ämnen. Bygg- och rivningsavfall som är torrt ska normalt inte avge lakvatten.

Vad har företaget på Kvarnbacka 3:1 anmält för verksamhet?
Det aktuella företaget NM Trading & Transport AB som har sin verksamhet på Kvarnbacka 3:1 anmälde sin verksamhet maj 2018. Enligt anmälan ska företaget lagra, sortera och bearbeta bygg- och rivningsavfall. Enligt anmälan ska inget farligt avfall finnas.

Efter anmälan skrev miljö- och hälsoskyddsförvaltningen ett föreläggande, dvs ett beslut om försiktighetsåtgärder som ska följas av verksamheten. Beslutet innebär att osorterat avfall ska läggas på hårdgjord yta.

Vem äger fastigheten?
NM Trading & Transport AB äger den aktuella fastigheten Kvarnbacka 3:1och köpte den av tidigare privat ägare.

Vad är skillnaden mellan anmälan och tillstånd?
Mängden avfall avgör om verksamheten ska anmäla eller söka tillstånd. Gränsen för mängden avfall går vid 10 000 ton vid ett tillfälle. Vid anmälningspliktiga mängder gör verksamheten en anmälan till tillsynsmyndigheten i kommunen. I det här fallet miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, MHF.

MHF gör en bedömning om miljöpåverkan och ställer eventuella krav på skyddsåtgärder. Vid tillståndspliktiga mängder krävs en ansökan som behandlas av länsstyrelsen där den kommunala tillsynsmyndigheten, MHF, är remissinstans.
Verksamheterna är skyldiga att följa miljölagstiftningen och ska redovisa för tillsynsmyndigheten hur de följer lagstiftningen.

Finns det avtal mellan företaget och kommunen?
Det skrivs inga avtal mellan verksamheter och tillsynsmyndigheten.

Vilken roll har länsstyrelsen?
Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för verksamheter som utför arbeten i vattendrag, så kallad vattenverksamhet. Länsstyrelsen hanterar eventuella ansökningar om tillstånd. Länsstyrelsen är remissinstans i kommunala anmälningsärenden. Vilket innebär att länsstyrelsen kan yttra sig i ärenden när ett företag anmält en miljöfarlig verksamhet.

Vilken roll har polisen?
Polisen tar emot anmälan om misstanke om miljöbrott och utreder om det skett något olagligt.

Hjälpte informationen på denna sida dig?