Detaljplan för Regattan 46 och Kryssen 3 med flera, dp 1886

Detaljplanen har varit utställd för granskning. Nu bearbetar vi de synpunkter och förslag som har kommit in.

Om detaljplanen

Syftet med planen är att pröva om det finns möjlig­het att bygga bo­städer, kontor, skola och centrum. Vi planerar bland annat för cirka 875 lägenheter och 2 förskolor med 12 avdelningar. Planen skyddar även värdefull natur i planområdet och tillför nya grönområden. Det blir också möjligt för två nya busshållplatser samt nya parkeringsanläggningar.

Vi har uppdaterat plankartan på grund av redaktionella ändringar. Den tidigare versionen hade två skalstockar varav bara en av dem var korrekt. I den uppdaterade versionen har vi tagit bort den felaktiga skalstocken.

Flygbild över planområdet, det gamla SMT-området, på Öster Mälarstrand.

Flygbild över planområdet, det gamla SMT-området, på Öster Mälarstrand

Kontakt och information

Du kan få mer in­formation om planförslaget av Henric Nilsson och Afroditi Manakou.

  • Henric har e-post henric2.nilsson[a]vasteras.se och telefon 021-39 80 53.
  • Afroditi har epost afroditi.manakou[a]vasteras.se och telefon 021‑39 84 47.
Så här gör du

Planens handlingar vid granskning

Vill du läsa utredningar i samband med planarbetet, klicka i den grå rutan här nere.

Upptäck förslaget för dp 1886 i 3D

Via bilden eller länken når du en 3D-karta. Där du kan klicka på olika platser i detaljplanens område och få mer information om dem.

Tänk på att använda en bra internet­anslutning. Undvik webbläsaren Internet Explorer och tidigare versioner av den. Då går sidan snabbare att ladda och fungerar bättre.

3D-karta för förslag till detaljplan för Regattan 46 och Kryssen 3 med flera, dp 1886

3D-karta över planområdet på Öster Mälarstrand.


Klicka på bilden så blir den lite större.

Planprocessens steg när
tidig dialog ingår: planuppdrag, tidig dialog, samråd, granskning, antagande,
laga kraft. Skedet Granskning är markerat med Här är vi nu.

Här svarar vi på några vanliga frågor i arbetet med detaljplanen som tas fram för Regattan 46 och Kryssen 3 med flera på Öster Mälarstrand.

Den 10 juni och den 12 juni ordnade Västerås stad tillsammans med Klövern två olika informationsmöten, de riktade sig till olika målgrupper beroende på bostadsområde på Öster Mälarstrand.

På informationsmötena fanns representanter från Västerås stad och Klövern på plats och syftet var att informera om dp 1886 samt att kunna svara på deltagarnas frågor. Vi ville inför nästa steg i processen, granskningen, visa hur förslaget justerats efter samrådet samt hur vi tagit hänsyn till inkomna synpunkter.

Vi skickade ut inbjudningar till mötet till sakägare och till de som bor närmast och som blir mest berörda av detaljplanen, dp 1886.

I länken kan du se delar av bildspelet som visades på mötena. I det beskriver vi hur planen justerats efter samrådet.

Bildspel från presentation vid informationsmöte Pdf, 9.2 MB.

Västerås stad undersöker om det är lämpligt att bygga här utifrån ett politiskt uppdrag och enligt önskemål från fastighetsägaren.

Projektet stödjer Västerås tillväxt och behovet av nya bostäder, förskolor och arbetsplatser. Staden behöver anpassa sig till en växande befolkning och ökade krav på fler bostäder och arbetsplatser. Genom att bygga här bidrar vi till stadens övergripande utvecklingsplan och säkerställer att Västerås fortsätter att vara en attraktiv plats för både invånare och företag.

Området har redan en välutvecklad infrastruktur och närhet till kollektivtrafik, vilket underlättar för framtida boende och verksamheter.

En viktig del av Västerås strategi är att omvandla gamla industri- och verksamhetsområden till nya bostadsområden. Detta bidrar till en hållbar stadsutveckling och effektiv användning av markresurser.

Efter samrådet har vi bearbetat förslaget för att sänka exploateringsgraden och hushöjderna. Denna justering har gjorts med hänsyn till de synpunkter som kommit in under samrådsprocessen.

Genom att sänka exploateringsgraden minskar vi antalet byggnader och den totala bebyggda ytan, vilket bidrar till en mer balanserad utveckling av området. Detta innebär också att vi kan bevara delar av den befintliga naturen och skapa grönområden för rekreation och trivsel.

Sänkningen av hushöjderna är en annan åtgärd för att anpassa bebyggelsen till omgivningen och skapa en mer harmonisk stadsbild. Lägre byggnader bidrar till att bevara områdets karaktär och skala, vilket också är viktigt för en ökad trivsel enligt de synpunkter som kommit in.

För att förbättra trafiksituationen i området har vi planerat att skapa nya gång- och cykelvägar samt ett parkeringshus.

De nya gång- och cykelvägarna kommer att skapa säkrare och mer tillgängliga färdvägar för fotgängare och cyklister, vilket kan bidra till ökad användning av miljövänliga transportmedel.

Parkeringshuset kommer att samla en stor del av biltrafiken på en centraliserad plats. Genom att koncentrera parkeringen minskar vi behovet av gatuparkering, vilket frigör utrymme på gatorna och förbättrar trafikflödet. Det gör också att vi kan utforma gatumiljön på ett mer attraktivt och säkert sätt för alla trafikanter.

I planområdet planeras totalt 781 parkeringar fördelat på 534 platser i garage, 214 i markparkering och 33 längs med gatorna i området. De flesta parkeringar är placerade centralt i området vilket gör att de flesta biltransporter behöver nyttja Regattagatan.

Enligt trafikutredningen är Regattagatan den gata som får den största trafikökningen med anledning av den nya exploateringen. För att öka trafiksäkerheten längs med gatan föreslås en ny cykelbana samt gångvägar på båda sidor av gatan. En del av gatan förslås även få ett lågfartsområde som kan regleras som ett gångfartsområde. De övriga lokalgatorna i och runt området får endast mindre trafikökning, eftersom merparten av trafiken till och från området kommer att nyttja Regattagatan. De befintliga lokalgatorna runt området bedöms därför inte få en försämrad trafiksäkerhet jämfört med idag.

Bedömningen är att Björnövägen har kapacitet att klara av den förväntade trafikökning som exploateringen medför.

Enligt den uppdaterade trafikutredningen så kommer korsningarna längs med Björnövägen endast påverkas i en mindre omfattning av den nya exploateringen.

Vi har fått in några synpunkter om att vissa platser på Öster Mälarstrand upplevs som otrygga. I arbetet med en detaljplan formar vi den fysiska miljön med utgångspunkten att området ska vara och upplevas som tryggt.

I dp 1886 har vi fokuserat på att få till en blandning av funktioner vilket innebär ett kontinuerligt flöde av människor och trafik (fler människor i rörelse) vilket bidrar till ökad trygghet. Med gröna ytor, förskolor och bostäder i samma område skapas en trygg och samtidigt barnvänlig miljö lämplig för rekreation, lek och utevistelse.

Den nya strukturen kommer göra det enklare att orientera sig och ska bidra till att fler människor i rörelse har överblick över området under en längre tid av dygnet. Gatubelysningen ska också bidra till ökad trygghetskänsla.

Att det blir fler invånare i ett område är inte synonymt med att området blir mer otryggt. Vi gör bedömningen att området ska upplevas tryggare jämfört med idag när detaljplanen genomförs.

Planförslagets grönstruktur bygger på att stärka rörelsestråken som också ska länka till de omkringliggande grönområdena och samtidigt skapa rekreativa och funktionella platser inom området.

De högt naturvärdesklassade träden i områdets sydvästra del behålls i stor utsträckning. Träd med påtagligt naturvärde öster om korsningen Regattan-Ankargatan bevaras. Större träd, främst tall och ek, bevaras även i Kv. Tallarna där de gröna kilarna med befintliga träd mellan lamellhusen är viktiga för områdets karaktär och helhetsbild.

Bevarad naturmark i kombination med anlagda ytor med parklek och möjlighet till spontanidrott skapar förutsättningar för aktivitet och rörelse. Genom att i så stor utsträckning som möjligt bevara befintliga värdefulla träd och miljöer samtidigt som planen skapar nya grönstrukturer säkras stora rekreativa sammanhängande gröna miljöer.

Naturmarken som finns runt om området binds samman med gröna länkar genom bostadsområdet vilket ger förutsättningar för biologisk mångfald och artspridning.

Byggnationstiden förväntas pågå under tio år. Byggaktören kommer att minimera störning under byggtiden genom att planera sin verksamhet så att bullerstörningar minimeras.

De kommer att förhålla sig till Naturvårdsverket riktlinjer angående buller från arbetsplatser, och kommer kontinuerligt att informera omgivningen om projektet och om när bullrande arbetsmoment planeras.

Detaljplanen har varit ute på samråd (mars 2021) då det gick att lämna synpunkter. Planen har justerats efter samrådet och nu är nästa steg i processen att planen ska skickas på granskning.

Den 29 augusti väntas byggnadsnämnden fatta beslut om granskning. Även under granskningstiden finns det möjlighet att lämna synpunkter. Information om när granskningstiden börjar kommer att skickas ut till närboende och sakägare efter att byggnadsnämnden fattat sitt beslut.

När granskningstiden är slut redovisas alla synpunkter i ett granskningsutlåtande och eventuella justeringar av planen görs. Nästa steg är att byggnadsnämnden tar beslut om antagande. Här kan du läsa mer om detaljplaneprocessen.

Här kan du läsa mer om processen för en detaljplan

Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Det är stads­bygg­nads­för­valt­ningen i Västerås stad som arbetar med att ta fram detalj­planer. I bygg­nads­nämn­den eller kommun­full­mäktige tas beslut om att planen ska an­tas. Om ingen över­klagar planen vinner den laga kraft efter tre veckor från att den har blivit an­tagen.

Kontakta oss

Henric Nilsson

Planarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen

Telefon 021-39 80 53

stadsbyggnadsforvaltningen@vasteras.se

Afroditi Manakou

Planarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen

Telefonnummer: 021-39 84 47

stadsbyggnadsforvaltningen@vasteras.se