Visa sökformulär

E-tjänst för byggärenden

Med e-tjänsten kan du

  • ansöka om lov att bygga nytt
  • ansöka om lov att bygga till
  • ansöka om lov att glasa in
  • ansöka om lov för skylt
  • ansöka om ändring av befintlig byggnad
  • göra anmälan för attefallsbyggnad
  • göra anmälan för attefallsåtgärder
  • göra anmälan för installation av eldstad
  • göra anmälan för inre åtgärder i byggnad, till exempel inreda vind.
  • ansöka om lov för parkering
  • ansöka om marklov
  • ansöka om rivningslov
  • ansöka om förhandsbesked
  • ansöka om strandskyddsdispens.

Är det första gången?

Om du ska använda vår e-tjänst för första gången, läs igenom texten under gröna rutan så du vet vad det innebär och är förberedd.

Är du van sökande?

Logga in direkt i e-tjänsten.

Fördelar med att söka via e-tjänsten

Du som har e-legetimation rekommenderas att ansöka via vår e-tjänst. Du får då tillgång till tjänsten Mina byggärenden där du kan följa ditt ärende i realtid.

Att tänka på innan du gör din ansökan eller anmälan

För att vi ska kunna göra en bra be­dömning av ditt ärende ska du nästan alltid bifoga ritningar, handlingar och uppgifter när du gör din an­sökan. Det är därför viktigt att du

  1. har tagit reda på vad du ska bifoga när du gör din ansökan eller anmälan
  2. har förberett alla digitala ritningar, andra handlingar och uppgifter innan du går in i e-tjänsten. Vi ser gärna att du bifogar alla handlingar digitalt, men det är inget krav. Du kan skicka in dem via post eller lämna dem i Stadshusets reception.

Tänk på att vi behöver få in kompletta handlingar för att kunna påbörja handläggningen av ditt ärende. Är du osäker på vad du ska bifoga, kan du höra av dig till vår Bygglots. De kan ge dig all in­formation du be­höver.

Läs mer på sidan Bygga nytt, riva eller ändra.

Vill du ha hjälp - hör av dig till vår Bygglots

Om du känner dig osäker på hur du gör eller vad du ska skicka med i din an­sökan, kan du få bra in­formation av vår Bygglots. Den hjälper dig så du får reda på det du be­höver. Du kan få kontakt med Bygglots via e-post, telefon eller besök i Västerås Stadshus. Vardagar mellan klockan 7.30-17.00. E-post kontaktcenter[a]vasteras.se eller telefon 021-39 00 00, knappval 3.

Så här gör du

E-legitimation krävs för inloggning och signering

För att starta e-tjänsten krävs att du loggar in. Det gör du med någon form av e-legitimation. Du kan välja mellan dessa

  1. Mobilt BankID
  2. BankID eller
  3. Telias e-legitimation.
Bild på hur sidan för val av inloggning ser ut

Det är ingen skillnad om du ska söka som privatperson eller för ett företag. Du använder din egen e-legitimation, som om du skulle ha skrivit under en ansökan i papper med din egen signatur. Är du ombud använder du också din egen e-legitimation.

Dina upp­gifter lagras enligt dataskyddsförordningen (DSF).

Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

För vem

Komplettera ett pågående ärende

Om du vill skicka in en komplettering till ditt ärende gör du det i tjänsten Komplettera ditt pågående byggärende.

Komplettera ditt pågående byggärende.länk till annan webbplats

Så här jobbar vi

Hitta till Mina byggärenden

När du skickat in en an­sökan eller an­mälan kan du följa ditt ärende via Mina byggärenden.

Här loggar du in till Mina byggärenden.länk till annan webbplats

Kontakta oss

Bygglots

Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.

Öppettider: Vardagar 07:30-17.00

Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?