Visa sökformulär

Boendemiljö

En brummande fläkt i huset bredvid, oväsen från grannen eller fuktskador i badrummet är exempel på saker som försämrar din boendemiljö. Om du är orolig för din hälsa på grund av din bostadsmiljö ska du i första hand vända dig till din fastighetsägare.

Så här gör du

Gör så här om du störs

Vi tillbringar en stor del av vår tid inomhus och därför är inomhusmiljön viktig för vår hälsa och vårt välbefinnande. Hur vi upplever störningar i inomhusmiljön kan skilja sig mycket åt mellan olika individer.

Om du störs av en granne eller någon annan är det alltid en bra idé att prata med den som orsakar störningen eller problemet innan du kontaktar fastighetsägaren (till exempel hyresvärd eller bostadsrättsförening). Ibland är det fastighetsägaren själv som är ansvarig för störningen, till exempel om värmen inte är tillräcklig i bostaden.

Om det inte hjälper att prata med den som stör eller fastighetsägaren kan du göra en anmälan till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som har möjlighet att ställa krav på åtgärder. Gör din anmälan via länken längst ner på sidan. Glöm inte att ange ditt namn och var du bor ifall du vill att vi ska kunna hjälpa dig.

Exempel på en störning som kan påverka hälsan kan vara: vedeldning, störande grannar, buller från fläktar och restauranger, höga ljudnivåer, tobaksrök, mögel i badrum, för låg eller för hög temperatur, bristande ventilation eller liknande som rör din boendemiljö.

Om du bor i hyreshus eller bostadsrätt och har problem med skadedjur ska du i första hand kontakta din hyresvärd eller styrelse. Djur som ofta upplevs som störande kan vara kråkfåglar, duvor och måsar, insekter samt råttor och möss. Bor du i villa bör du kontakta en skadedjursbekämpningsfirma.

Anmäl störning i boendemiljö till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss

Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.

E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3




Fyll i e-postadress eller telefonnummer om du vill att vi ska svara på ditt meddelande.


När du skickar in ditt meddelande kommer det att omvandlas till ett e-postmeddelande. E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Det här händer i Västerås

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 15 december

    Allmänhetens frågestund börjar klockan 13.00 i kommunfullmäktigesalen. Den pågår i max 15 minuter. Då kan du ställa frågor om de ärenden som tas upp på dagens sammanträde. Finns det inga frågor direkt...

Nytt i Västerås