Visa sökformulär

Avgiftskontroll för förskola och pedagogisk omsorg

Avgiftskontroll gäller även fritidshem.
Det är en rättvisefråga att alla betalar rätt avgift. Därför genomför Västerås stad en kontroll av avgiften som betalats in under 2018. De uppgifter som lämnats till kommunen jämförs med taxerade inkomster hos Skatteverket.

Vanliga frågor och svar

Kommer alla att få en faktura?

Nej, de som har angett för låg inkomst kommer att få en faktura.

När får jag min faktura?

Fakturan skickas ut under året 2020.

Varför genomför ni den här kontrollen?

Alla ska betala rätt avgift för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg. Det är viktigt ur rättvisesynpunkt.

Vem har beslutat att kontrollen ska genomföras?

Förskolenämnden och grundskolenämnden i Västerås stad har beslutat att denna kontroll ska genomföras från och med år 2015, en gång om året.

Protokoll förskolenämnden 2015-05-29PDF

Protokoll grundskolenämnden 2015-05-26PDF

Jag kan inte betala min faktura i tid, vart ska jag vända mig?

Telefonnummer för frågor om avbetalningsplan finns på fakturan.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med det underlag som finns på fakturan?

Du kan beställa hem ett mer detaljerat underlag om du tycker att det som står på fakturan inte stämmer. Mejla ditt önskemål eller ring, så skickar vi hem ett mer detaljerat underlag till dig.

avgiftskontroll[at]vasteras.se

021-39 00 00, vardagar 07:30-16:00

Hur räknas rätt avgift ut?

Kontrollen sker genom att den totala årsinkomsten enligt Skatteverkets register, delas med 12. Kommunen får då fram en genomsnittlig månadsinkomst. Den jämförs sedan med den inkomstuppgift du lämnat och som är registrerad hos Västerås stad.

Fakturan kan inte stämma, vart ska jag vända mig?

Ring Kontaktcenter för mer information.
Telefon 021-39 00 00, knappval 2, vardagar 07:30-16:00.

Kan jag få pengar tillbaka om jag har betalat för mycket avgift?

De som har angett en för hög inkomst kommer att få pengar tillbaka. Utbetalning kommer att ske under november-december 2020.

Hur snabbt ska jag betala om jag har betalat för lite avgift?

Fakturan ska betalas inom 30 dagar.

Uppdateras inte min inkomst automatiskt?

Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. När du får ändrad inkomst är det viktigt att du anmäler det i e-tjänsten för förskola och fritidshem.

Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande, så att avgiften för hushållet blir rätt. Med familjeförhållande menar vi personer med gemensamt hushåll. Makar/sammanboende oavsett om barnen är gemensamma eller inte.

Ändra inkomst och familjeförhållande i e-tjänsten för förskola och fritidshemlänk till annan webbplats

Vad räknas som avgiftsgrundande inkomst vid beräkning av avgift?

Exempel på avgiftsgrundande inkomster:

  • Lön och andra ersättningar i anslutning till anställning
  • Överskott av näringsverksamhet
  • Familjehemsföräldrars arvodesersättning
  • Pension (ej barnpension)
  • Livränta
  • Föräldrapenning
  • Sjukpenning/sjukbidrag
  • Arbetslöshetsersättning
  • Kontant arbetsmarknadsstöd
  • Utbildningsbidrag för arbetsmarknadsutbildning (ej CSN)
  • Familjebidrag i form av familjepenning
  • Dagpenning vid repetitionsutbildning för värnpliktiga med mera
  • Vårdbidrag för barn (arvodesdelen)
Kontakt

Kontakta oss

Avgiftskontroll

Lämna dina kontaktuppgifter, så ringer vi upp dig.

Telefonnummer: 021-39 00 00, vardagar 07:30-16:00





E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Hjälpte informationen på denna sida dig?