Barn och utbildning

I Västerås finns 60 grundskolor
och 21 gymnasieskolor.
I Västerås finns 145 förskolor
och 32 familjedaghem.

Det finns förskolor som kommunen inte sköter.
De kallas fristående förskola.

Det finns också grundskolor
och gymnasieskolor som kommunen inte sköter.
De kallas fristående skolor.

Du kan också gå i skola när du är vuxen.
Då kan du gå på vuxenutbildning.
Du kan välja både
grundläggande och gymnasial nivå
hos olika skolor.

Du kan själv välja
en vuxenutbildning
som du tycker är bra.