Logotyp
Visa sökformulär

Säker digital post används i Västerås

Västerås stad skickar snart brev till västeråsare via Mina meddelanden istället för via vanlig papperspost och e-post.

Mina meddelanden är säker digital post

Mina meddeladen är en digital tjänst som innebär att myndigheter och kommuner kan skicka post digitalt till privatpersoner och företag på ett säkert sätt. Du registerar dig på någon av de tre digitala brevlådor som finns idag och får sen både myndighetspost och post från företag. Du kan närsomhelst välja bort en avsändare.

Västerås stad kommer till en början att skicka ut brev som rör förskola och fritidshem och detta kommer att ske under sommaren 2017. Under hösten kommer fler verksamheter börja använda digital post och vi uppdaterar det här sidan så snart vi är igång med det.

Alla kan få digital post

När du får digital post så loggar du in med e-legitimation, till exempel bank-id och läser brevet. Du kan därför läsa dina brev där du är, och du når breven via dator, surfplatta och smart telefon.

Logga för mina meddelanden.

Det finns olika brevlådor idag, men oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna kan du även få post från företag. De brevlådor som finns är:

  • Min myndighetspost där du får digital post från enbart myndigheter och kommuner.
  • Kivra och Bring som båda är privata aktörer där du får både all myndighetspost och även post från privata företag som till exempel banker och försäkringsbolag.

De brev som först skickas digitalt är brev som rör information om förskola och fritidshem. Vi kommer under hösten 2017 att fortsätta med ytterligare utskick.

Fördelarna med detta är att du kan ta del av din post oavsett var du befinner dig, och det är säkert i och med att du loggar in med din e-legitimation. Vi kommer också att få minskade kostnader för porto och hantering av pappersbreven. 

Hur går det till?

När Västerås stad skickar ett brev så kommer vi att kontrollera om mottagaren har en digital brevlåda och i så fall vilken. Om så är fallet skickas posten dit. Fördelen för mottagaren är att denne kan öppna sin digitala brevlåda överallt eftersom inloggning sker via e-legitimation. Mottagaren får också all post samlad på ett ställe. Om mottagaren inte har en digital brevlåda så skickas brevet på vanligt vis.

Tjänsten är gratis och tillhandahålls av staten. Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att förvalta och utveckla tjänsten i samverkan med flera andra myndigheter. 

Även företag kan skicka ut brev via Mina meddelanden. Mälarenergi skickar ut fakturor via Mina meddelanden sedan i slutet av 2016.

En handfull andra kommuner är igång med Mina meddelanden, däribland Eksjö, Trollhättan och Haninge. Västerås stad har fått i uppdrag av regeringen att införa Mina meddelanden under 2017 tillsammans med övriga 9 största kommuner i landet. Idag har nära 1,7 miljoner användare någon av de tre digitala brevlådorna, och det är mer än en fördubbling jämfört med årsskiftet.

Mer information hittar du på Mina meddelandens webbplats.

Bra länkar

Bra länkar

Hjälpte informationen på denna sida dig?