Logotyp
Visa sökformulär

Trygghetslarm

Trygghetslarm ska öka tryggheten för dig som bor kvar hemma. Med larmknappen kan du snabbt kalla på hjälp om det skulle hända dig något.

Om trygghetslarm

Trygghetslarm är en larmanordning som installeras i ditt hem och som är kopplad till stadens larmcentral. Om du behöver snabb hjälp trycker du på din larmknapp. Larmet går via larmcentralen till stadens vård- och omsorgspersonal, som åker hem till dig. Personalen kommer oavsett tid på dygnet, alla dagar året om. Hur lång tid det tar innan hjälpen kommer beror på hur många som har larmat och hur allvarliga larmen är. Om du blir akut sjuk ska du alltid ringa SOS Alarm på telefon 112.

Själva larmet har två delar: en larmknapp som du kan bära på handleden eller i ett halsband, och en telefonenhet som står på ett bord någonstans i din lägenhet.

För vem

Vem kan få?

Alla som behöver trygghetslarm får det. Syftet är att du ska känna dig trygg i din hemmiljö. Du kan få trygghetslarm oavsett om du har hemtjänst eller inte.

Så här gör du

Hur går det till?

För att få ett trygghetslarm måste du ansöka om det hos en biståndshandläggare. Alla som ansöker om trygghetslarm får ansökan beviljad.

För att ditt trygghetslarm ska fungera är det viktigt att du tänker på följande:

  • Ha alltid din larmknapp på dig. Den ska sitta på även när du duschar.
  • Tänk på att larmet bara fungerar så länge du är kvar i bostaden.
  • Om du flyttar eller byter lås till bostaden: glöm inte att meddela din nya adress och lämna in en ny nyckel och eventuell låsbricka, så att vårdpersonalen kan ta sig in om det behövs.
trygghetslarm

För att kontrollera att ditt trygghetslarm fungerar gör Västerås stad dagligen automatiska testlarm.

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Sommartider: 7.30-16.00 (Från måndagen den 26 juni till fredagen den 18 augusti)
Öppettider: 7.30-17.00.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

  • Sommarbio på Lögastrand

    För fjärde sommaren i rad bjuder vi på gratis utomhusbio på Lögastrand. Precis som förra året visar vi filmer som ni röstat fram. Årets filmer är Fantastiska vidunder och var man hittar dem, samt Captain Fantastic.

  • Anhöriggrupp på Missbruksmottagningen

    Är Du anhörig till någon som har problem med beroendeframkallande medel som alkohol, narkotika/läkemedel? Vill du träffa och prata med andra i liknande situation?

  • Kurs i återfallsprevention i september

    Vi vänder oss till Dig som missbrukat alkohol eller droger och idag har en kortare eller längre tids nykterhet/drogfrihet som Du vill ha hjälp att behålla. Vi erbjuder en kostnadsfri kurs som ökar Dina kunskaper om olika risksituationer och som lär dig att undvika eller hantera dessa situationer på ...

Nytt i Västerås

  • Eldningsförbudet hävt

    Från och med måndagen den 7 augusti är det åter tillåtet att elda och grilla utanför detaljplanerat område förutsatt att man inte stör sina grannar. Detta gäller för hela kommunen.

  • Arbetet med Sjökrogen fortsätter

    Sedan fastigheten med Sjökrogen vid Västerås gästhamn brann har Västerås stad arbetat med att tomten ska åtgärdas, röjas eller återställas. Tyvärr har det kommit att ta en del tid för frågan att komma fram till slutet av processen.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?