Logotyp
Visa sökformulär

Hemtjänst

För vem

Vem har rätt till hemtjänst?

Du som har det svårt att klara de dagliga sysslorna i hemmet kan få hemtjänst. Du ansöker om hemtjänst hos en biståndshandläggare som utifrån dina behov utreder vilket stöd du kan få. När utredningen är klar får du ett beslut skickat hem till dig med posten. Där står det om du blivit beviljad hemtjänst och vad du i så fall ska få hjälp med. Hemtjänsten regleras i Socialtjänstlagen och är en del av socialtjänsten. Hemtjänstens syfte är att se till att kommunens invånare har en skälig levnadsnivå, det vill säga att de grundläggande behoven är tillgodosedda när det gäller till exempel hälsa och hygien.

Kostnad för hemtjänst

Avgiften för hemtjänsten beror på vilken typ av service du får och hur mycket. Det finns en maxtaxa på 2 013 kronor per månad, mer än så behöver du aldrig betala.

Överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för att få hjälp. 

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Så här gör du

Hur ansöker jag om hemtjänst?

steg 1

Kontakta en biståndshandläggare på telefonnummer 021-39 27 25. En utredning om dina behov startar. Utredningen tar oftast inte mer än en vecka.

Ring 021-39 27 25

steg 2

Ett beslut skickas till dig med posten. Har du blivit beviljad hemtjänst kan du själv välja leverantör. Du kan också tillsammans med din biståndshandläggare välja e-hemtjänst.

steg 3

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för hjälp.

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Leverantörer i Västerås

Har du blivit beviljad hemtjänst har du möjlighet att välja leverantör av din hemtjänst. Det finns flera olika leverantörer i Västerås.

Vi har sammanställt ett informationsblad över alla leverantörer av hemtjänst. Där hittar du kontaktuppgifter samt vilka områden i Västerås man arbetar i.

Länk till informationsbladet om leverantörer av hemtjänstPDF

Du kan välja e-hemtjänst

Hemtjänsten kan utföras genom hembesök, e-hemtjänst eller som en kombination av båda. E-hemtjänst innebär nattlig tillsyn via en trygghetskamera som ställs på en lämplig plats i din bostad, det kan vara på ett bord eller i en bokhylla. Hemtjänstpersonalen använder trygghetskameran för att titta till dig på överenskomna förutbestämda tider. Inga bilder lagras. E-hemtjänst passar dig som inte vill bli störd på natten av att hemtjänstpersonal låser upp och kommer in i ditt hem nattetid. Det ska kännas tryggt både för dig och dina anhöriga.

Västerås stad har lång erfarenhet av att arbeta med användning av modern teknik både i hemtjänst och på äldreboenden. För vårt arbete med välfärdsteknik blev vi utsedda till årets e-hälsokommun 2017.

Trygghetskamera

Så här ser en trygghetskamera ut

Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Beslut

När det gäller enskilda beslut om vem som ska få hemtjänst är det stadens biståndshandläggare som har ansvaret. Varje ansökan om stöd i hemmet prövas enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Ansvar

Ansvaret för att hemtjänsten fungerar som den ska ligger på äldrenämnden. Nämnden fattar de politiska beslut som sätter upp riktlinjerna för hur Västerås hemtjänst ska bedrivas. Nämnden sluter också avtal med leverantörerna, samt följer upp och utvärderar verksamheterna fortlöpande.

Leverantörer

Hemtjänsten drivs antingen av den kommunala utföraren eller av entreprenörer som staden har avtal med. Alla leverantörer måste leva upp till de krav på kvalitet som Västerås stad har ställt upp.

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Öppettider: 7.30-17.00.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

  • Europeiska trafikantveckan

    Var med på Europeiska trafikantveckan den 16-22 september. Vi inleder på lördag med fria bussresor i hela Västerås kommun.

Nytt i Västerås

  • Park(ing) day

    Två parkeringsplatser blev en tillfällig fickparkerad park vid Stora Torget. Det är Västerås stads sätt att uppmärksamma den internationella Park(ing) day fredagen den 15 september.   

  • Familjejuridik för anhöriga

    Nu kan du som vårdar eller hjälper en närstående få mer kunskap om de vanligaste frågorna inom familjejuridiken. Kanske funderar du på saker som arv och testamente men det blir inte riktigt av att ta reda på vad som gäller. Du kan ändra på det genom att anmäla dig till en kunskapsserie med två träff...

  • Arbetet med Sjökrogen fortsätter

    Sedan fastigheten med Sjökrogen vid Västerås gästhamn brann har Västerås stad arbetat med att tomten ska åtgärdas, röjas eller återställas. Tyvärr har det kommit att ta en del tid för frågan att komma fram till slutet av processen.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?