Logotyp
Visa sökformulär

Boenden för personer med funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning kan behöva extra hjälp och stöd. Då kan du flytta till ett boende med särskild service.

För vem

För vem?

Det är dina behov som bestämmer valet av bostadsform och hur stödet i bostaden utformas. Biståndshandläggarna utreder vad du har för behov och avgör om du har rätt till boende med särskild service, och i så fall vilken typ.

Ring 021-39 27 25

För dig med en intellektuell funktionsnedsättning

Servicebostad kan fungera bra för dig som har visst behov av stöd, men också klarar en hel del själv. Servicebostäder består av ett antal lägenheter i vanliga bostadsområden, och är ett slags mellanform mellan eget boende och boende i gruppbostad. Du bor i en egen lägenhet men har tillgång till personal och service hela eller delar av dygnet. Det finns också gemensamma lokaler där du kan umgås med andra som bor i huset.

Länk till sidan om servicebostäder

Gruppbostad är ett bra alternativ för dig som behöver mycket stöd och hjälp i din vardag och som behöver ha personal i närheten dygnet runt. En gruppbostad består av ett antal mindre lägenheter (6–8 stycken) grupperade kring gemensamma utrymmen. Varje lägenhet är komplett med eget kök och badrum. När du bor i gruppbostad kan du också delta i fritidsaktiviteter tillsammans med de andra boende.

Länk till sidan om gruppbostäder

För dig med en psykisk funktionsnedsättning

Boendena består av flera lägenheter. Stödet är individuellt anpassat efter behov.

Länk till sidan om boenden

Så här gör du

Hur går det till?

Du ansöker om boende hos Västerås stads biståndshandläggare. Du som är under 65 ska använda ansökningsblanketten för insatser enligt LSS. Du som är över 65 ska använda ansökningsblanketten för bistånd enligt Socialtjänstlagen.

Begäran om insatser enligt LSS. AnsökanPDF

Bistånd enligt socialtjänstlagen. AnsökanPDF

När din ansökan har kommit in kontaktar en handläggare dig för att ni tillsammans ska utreda vad du har för behov av stöd och hjälp. När utredningen är klar får du ett beslut.

Om du får avslag och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig med detta. Din överklagan måste ha kommit in till Västerås stad inom tre veckor från att du har fått beskedet.

Läs mer om att överklaga beslut




Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Sommartider: 7.30-16.00 (Från måndagen den 26 juni till fredagen den 18 augusti)
Öppettider: 7.30-17.00.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Koordinator för synpunkter och klagomål

Johan Crusefalk

Västerås stads koordinator för synpunkter och klagomål stödjer och vägleder dig när du vill lämna synpunkter och klagomål på verksamheter inom det sociala området. Ansvariga nämnder är individ- och familjenämnden, nämnden för personer med funktionsnedsättning och äldrenämnden.

Besöksadress Stadshuset

Telefonnummer 021 - 39 39 50

Det här händer i Västerås

  • Sommarbio på Lögastrand

    För fjärde sommaren i rad bjuder vi på gratis utomhusbio på Lögastrand. Precis som förra året visar vi filmer som ni röstat fram. Årets filmer är Fantastiska vidunder och var man hittar dem, samt Captain Fantastic.

Nytt i Västerås

  • Eldningsförbudet hävt

    Från och med måndagen den 7 augusti är det åter tillåtet att elda och grilla utanför detaljplanerat område förutsatt att man inte stör sina grannar. Detta gäller för hela kommunen.

  • Arbetet med Sjökrogen fortsätter

    Sedan fastigheten med Sjökrogen vid Västerås gästhamn brann har Västerås stad arbetat med att tomten ska åtgärdas, röjas eller återställas. Tyvärr har det kommit att ta en del tid för frågan att komma fram till slutet av processen.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?