Logotyp
Visa sökformulär

Livsmedel

Driver du till exempel restaurang, pizzeria, café, livsmedelsbutik, korvstånd, food truck eller mottagningskök i en förskola? Då ska du se till att maten är säker att äta och kunderna får tillräcklig information om maten. Vi på livsmedelskontrollen i Västerås kontrollerar att företagen följer reglerna.

Starta livsmedelsverksamhet

Innan du får börja din verksamhet ska din restaurang eller anläggning vara registrerad eller godkänd. För de allra flesta verksamheter räcker det med registrering. Det gäller till exempel restauranger och andra serveringar, butiker, kiosker, skolkök, lager och bagerier. Registreringen är en administrativ uppgift där information om verksamheten förs in i miljö- och hälsoskyddsförvaltningens register.

Så här går det till:

  • Registrera din verksamhet - blankett finns längst ner här på sidan. Information om var den ska skickas finns på blanketten.
  • Du får ett beslut om registrering.
  • I samband med registreringen gör miljö- och hälsoskyddsförvaltningen en bedömning av hur snabbt verksamheten behöver kontrolleras. De flesta nystartade verksamheter får ett besök redan inom någon månad.
  • Du får ett beslut om riskklassning och årlig avgift.

Avgiften för registrering är 980 kr. Det är en administrativ avgift för handläggningen av ärendet. Avgiften ska betalas oavsett om verksamheten startar eller inte.   

Läs mer om avgifter på sidan Avgifter för tillsyn.

Årlig avgift för livsmedelskontroll

Du som har en registrerad livsmedelsverksamhet betalar en avgift varje år för miljö- och hälsoskyddsförvaltningens livsmedelskontroller. Avgiftens storlek speglar anläggningens kontrollbehov och bestäms genom riskklassning av verksamheten. Avgiften täcker till exempel tiden då vi förbereder besöket, tiden för besöket och tiden för att skriva rapporten efter besöket. Du kan läsa mer om hur kontrollerna går till under Relaterade dokument nedan.

Avgiften ska betalas för varje kalenderår från och med året efter att verksamheten registrerats. Avgiften betalas mot faktura som vi skickar ut i början av året eller, om du startar en ny livsmedelsverksamhet, efter du fått beslut om riskklassning.

Livsmedelskontroll

Foto: Pia Nordlander, BildN

Den som är registrerad som verksamhetsutövare vid årets början är skyldig att betala hela årets avgift. Om er avgift ändras för att verksamheten förändras börjar också den nya avgiften att gälla året efter att ni meddelat oss och vi fattat nytt beslut om riskklass.

Kom därför ihåg att meddela oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen om din verksamhet ändras eller upphör. Annars kommer du få en faktura för årlig avgift även nästa år.

Information på andra språk

Vi har tagit fram en broschyr på nio olika språk som beskriver hur du startar livsmedelsföretag. Förutom lätt svenska som du hittar längst ner på sidan, finns broschyren på följande språk: arabiska, dari, somaliska, tigrinska, persiska, finska, engelska,  kurdiska kurmanji och kurdiska sorani. Du kan hämta broschyren i Kontaktcenter i Stadshuset eller hos miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, Port-Anders gatan 3, ingång T3.

Så här gör du

Egenkontroll

Du som har ett livsmedelsföretag måste själv ha system och rutiner för att kontrollera att verksamheten är säker och uppfyller alla krav i lagstiftningen. 

Branschens riktlinjer

Nationella branschriktlinjer är branschens egna beskrivningar av hur företagen kan göra för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Företagarna måste följa bestämmelserna i lagar, förordningar och föreskrifter, men nationella branschriktlinjer är frivilliga att följa. Du hittar mer information om branschriktlinjer under Relaterade dokument längst ner på sidan.

Så här jobbar vi

Servicedeklarationer

Bekräftelse på registrering av livsmedelsverksamhet inom fem arbetsdagar

När du skickar in din anmälan om registrering ska du få en bekräftelse på att verksamheten är registrerad senast fem arbetsdagar efter att vi har fått din anmälan.

Kontrollrapport inom 15 arbetsdagar

När vi gjort en kontroll av din verksamhet ska du få en kontrollrapport inom 15 arbetsdagar.

Om du inte har fått  besked om registrering eller fått din kontrollrapport i rätt tid ber vi dig att kontakta oss. Det gör du enklast genom att använda synpunktshanteringen under rubriken Synpunkter och förslag som finns till vänster här på webbsidan, eller så ringer du Kontaktcenter på 021-39 00 00.

Kontakta oss

Kontaktcenter för bygg och miljö, gator och parker

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.

Öppettider: 7.30-17.00.

Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

  • Europeiska trafikantveckan

    Var med på Europeiska trafikantveckan den 16-22 september. Vi inleder på lördag med fria bussresor i hela Västerås kommun.

Nytt i Västerås

  • Park(ing) day

    Två parkeringsplatser blev en tillfällig fickparkerad park vid Stora Torget. Det är Västerås stads sätt att uppmärksamma den internationella Park(ing) day fredagen den 15 september.   

  • Familjen Kohnic får sitt drömhus i Gäddeholm

    Vid 07-tiden på tisdagsmorgonen kom lastbilen med huset i olika paket. En lyftkran lyfte av dem och de olika delarna byggdes ihop som en jättelik byggsats. På eftermiddagen stod huset på plats, taket var täckt och el och vatten inkopplat. Om en månad kan familjen Kohnic som första familj flytta in i...

  • Arbetet med Sjökrogen fortsätter

    Sedan fastigheten med Sjökrogen vid Västerås gästhamn brann har Västerås stad arbetat med att tomten ska åtgärdas, röjas eller återställas. Tyvärr har det kommit att ta en del tid för frågan att komma fram till slutet av processen.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?