Logotyp
Visa sökformulär

E-tjänst för byggärenden

Med e-tjänsten kan du

  • ansöka om bygglov
  • ansöka om bygglov för skylt
  • ansöka om marklov
  • ansöka om rivningslov
  • göra anmälan för attefallsåtgärder
  • göra anmälan för installation av eldstad
  • ansökan om förhandsbesked
  • göra anmälan för inre årgärder i byggnad, till exempel inreda vind

Att tänka på innan du gör din ansökan eller anmälan

Du ska nästan alltid bifoga ritningar när du gör din ansökan. Ofta ska du också bifoga andra handlingar och uppgifter. Det är för att vi ska kunna göra en bra bedömning av ditt ärende. Det är viktigt att du

  1. har tagit reda på vad du ska bifoga när du gör din ansökan eller anmälan
  2. har ritningar, andra handlingar och uppgifter klara när du går in i e-tjänsten.

Är du osäker på vad du ska bifoga, kan du höra av dig till vår Bygglots. Den kan ge dig all information du behöver.

Om du skickar in en ansökan utan att bifoga något som krävs, tar din ansökan längre tid att handlägga.

Vill du ha hjälp - hör av dig till vår Bygglots

Om du känner dig osäker på hur du gör eller vad du ska skicka med i din ansökan, kan du få bra information av vår Bygglots. Den hjälper dig så du får reda på det du behöver. Du kan få kontakt med Bygglots via e-post, telefon eller besök i Västerås Stadshus. Vardagar mellan klockan 7.30-17.00. E-post kontaktcenter[a]vasteras.se eller telefon 021-39 00 00, snabbval 3.

Så här gör du

E-legitimation krävs för inloggning och signering

För att starta e-tjänsten krävs att du loggar in. Det gör du med någon form av e-legitimation. På första sidan du kommer till, (se på bilden), där väljer du om du vill logga in som

  1. privatperson eller
  2. företagare.
Bild på hur sidan för val av inloggning ser ut

För privatpersoner

Som privatperson kan du välja mellan följande e-legitimationer

  • Mobilt BankID
  • BankID eller Nordea
  • Telia

För företagare

Som företagare ska du i dagsläget använda tjänste­legi­timation för organisationer Steria. För att logga in som organisation måste du använda webbläsare Internet Explorer 11 eller äldre versioner.

Viktigt!

Det är viktigt att du som företräder ett företag använder samma e-legitimation när du signerar din ansökan eller anmälan, som du har loggat in med.

Logga in och skapa konto

Här loggar du in i e-tjänsten och gör du din ansökan eller anmälan!länk till annan webbplats

Första gången du loggar in skapar du ett konto. Där väljer du hur du vill få återkoppling i ditt ärende. Du kan välja via sms i mobilen eller via e-post, eller båda två. Dina uppgifter lagras enligt personuppgiftslagen (PuL).

Om du loggar in med e-legitimation (Mobilt BankID) står det "Jag legitimerar mig mot: CGI". Det ska vara så.

Så här jobbar vi

Hitta till Mina ärenden

När du skickat in en ansökan eller anmälan via e-tjänsten, är det genom den vi kommunicerar med dig. Det sker under Mina ärenden. Du får meddelanden i Mina ärenden när vi till exempel

  • har registrerat din ansökan
  • ändrar information i ditt ärende
  • vill att du ska skicka in mer information eller komplettera.

Här loggar du in till Mina ärenden.länk till annan webbplats

Du får avisering via sms och eller e-post när du fått nytt meddelande under Mina ärenden.

Kontakta oss

Bygglots

Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.

Öppettider: vardagar 7.30-17.00

Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?